الخصائص السيكومترية لمقياس الاكتناز القهري لدي طلبة الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بقسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة الفيوم

2 قسم الصحة النفسية کلية التربية جامعة الفيوم

3 قسم الصحة النفسية - کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس الاكتناز القهري لدي طلبة الجامعة من خلال حساب الاتساق الداخلي ، ومعاملات الثبات والصدق لمقياس الاكتناز القهري لدي طلبة الجامعة .وقد تكونت عينة البحث من (350) طالباً وطالبة من الملتحقين بكلية التربية عام وكلية التربية النوعية جامعة الفيوم (50 ذكور، و300 إناث ) وقد شملت عينة البحث  الفرق الدراسية الأربع للعام الدراسي 2021/2022 وتراوحت أعمارهم بين (18_21) وقد تم اختيار العينة بطريقة عشوائية. وقد أجرت الباحثة المعالجات الإحصائية لنتائج تطبيق مقياس الاكتناز القهري علي عينة البحث. وقد كشفت نتائج البحث عن تمتع مقياس الاكتناز القهري بمعاملات ثبات وصدق مرتفعة، ومن ثم تم التأكد من الخصائص السيكومترية للمقياس مما يؤكد كفاءته في قياس سلوك الاكتناز القهري لدي طلبة الجامعة والثقة في النتائج المترتبة على استخدامه.
Summary
The current research aimed to verify the psychometric characteristics of the compulsive hoarding scale among university students by verifying  the internal consistency,  reliability and validity coefficients of the compulsive hoarding scale among university students. The research sample consisted of (350) male and female students ,enrolled in the Faculty of Education in general and the Faculty of Specific Education at Fayoum University (50 males and 300 females).  The research sample included the four study groups of  the academic year 2021/2022 and their ages ranged between (18_21) moreover, the sample was chosen randomly. The researcher conducted statistical treatments for the results of applying the compulsive hoarding scale on the research sample. The results of the research revealed that the Compulsive Hoarding Scale had high reliability and validity coefficients, and then the psychometric characteristics of  the scale were assured, so that it confirms its efficiency in measuring the compulsive hoarding behavior of university students and confidence in the results that consequent on its use.
Keywords: psychometric characteristics, compulsive hoarding, university students

الكلمات الرئيسية