ملخص البحث
هدف البحث الحالي للتعرف علي أثر وحدة مقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء علي تنمية مهارات التفكير السابر والاتجاه نحو دراسة مستحدثات الفضاء لدى طلاب المرحلة الإعدادية ، ولتحقيق هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد (الوحدة المقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء – اختبار مهارات التفكير السابر – مقياس الاتجاه نحو دراسة مستحدثات علم الفضاء) ، وتم اختيار عينة الدراسة والتى تمثلت فى طلاب الصف الثالث الإعدادي بإحدى مدارس المرحلة الإعدادية بمحافظة الشرقية، وتوصل البحث الحالي إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفكير السابر ككل وفي أبعاده الفرعية لصالح التطبيق البعدي، كما يتضح كبر حجم وقوة التأثير، مما يدل على فاعلية تدريس الوحدة المقترحة المُعدة في تنمية مهارات التفكير السابر لدى طلاب الصف الثالث الإعدادي عينة البحث المحددة، كما توصل البحث الحالي إلي وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه نحو دراسة مستحدثات الفضاء ككل وفي أبعاده الفرعية لصالح التطبيق البعدي، كما يتضح كبر حجم وقوة التأثير ، مما يدل على فاعلية تدريس الوحدة المُعدة في ضوء مستحدثات الفضاء في تنمية اتجاه طلاب الصف الثالث الإعدادي عينة البحث المحددة نحو دراسة مستحدثات علم الفضاء، كما توصل البحث الحالي إلى وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة بين درجات طلاب المجموعة التجريبية في اختبار التفكير السابر ودرجاتهم في مقياس الاتجاه نحو دراسة مستحدثات علم الفضاء، وفى ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج تمثلت توصيات البحث الحالى في تقديم أنشطة بحثية متنوعة وأفكار لمشروعات علمية وخاصة فى مجال علم الفضاء وذلك خلال مناهج العلوم فى مراحل التعليم المختلفة، وكذلك تدريب الطلاب علي مهارات التفكير السابر كلما أمكن خلال مناهج العلوم بمختلف المراحل.
“The effect of a proposed unit in the light of the innovations of space science on the development of probing thinking and the tendency to study it among middle school students” Summary:
The aim of the current research is to identify the impact of a proposed unit in the light of the innovations of space science on the development of the probing thinking skills and the trend towards studying the innovations of space among the middle school students. Towards a study of the innovations of space science), and the study sample was selected, which was the third preparatory grade students in one of the preparatory schools in Sharkia Governorate The current research found that there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the pre and post applications of the probing thinking test as a whole and in its sub-dimensions in favor of the dimensional application. Developing the probing thinking skills of the third year middle school students, the specific research sample. The current research also found a statistically significant difference at the level (0.01) between the mean scores of the experimental group students in the two applications, before and after, of the trend scale towards the study of space innovations as a whole and in its sub-dimensions. In favor of the dimensional application, as shown by the large size and strength of the effect, which indicates the effectiveness of teaching the prepared unit in the light of space innovations in developing the direction of third year middle school students, the specific research sample towards studying the innovations of space science, and the current research found a positive correlation between degrees Students of the experimental group in the test of probing thinking and their scores in the scale of the trend towards the study of innovations in space science, and in the light of whatIn light of the findings of the research, the recommendations of the current research are represented in providing a variety of research activities and ideas for scientific projects, especially in the field of space science, during the science curricula in the different stages of education, as well as training students on probing thinking skills whenever possible during the science curricula at various stages. Keywords: innovations in space science - probing thinking - the trend towards the study of space innovatio
جمعه صالح, ليلى. (2022). أثر وحدة مقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء علي تنمية التفكير السابر والاتجاه نحو دراستها لدى طلاب المرحلة الإعدادية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(6), 475-530. doi: 10.21608/jfust.2022.262352
MLA
ليلى جمعه صالح. "أثر وحدة مقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء علي تنمية التفكير السابر والاتجاه نحو دراستها لدى طلاب المرحلة الإعدادية", مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16, 6, 2022, 475-530. doi: 10.21608/jfust.2022.262352
HARVARD
جمعه صالح, ليلى. (2022). 'أثر وحدة مقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء علي تنمية التفكير السابر والاتجاه نحو دراستها لدى طلاب المرحلة الإعدادية', مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 16(6), pp. 475-530. doi: 10.21608/jfust.2022.262352
VANCOUVER
جمعه صالح, ليلى. أثر وحدة مقترحة فى ضوء مستحدثات علم الفضاء علي تنمية التفكير السابر والاتجاه نحو دراستها لدى طلاب المرحلة الإعدادية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية, 2022; 16(6): 475-530. doi: 10.21608/jfust.2022.262352