" فاعلية برنامج مقترح في مهارات التدريس قائم على التعلم الخبراتى لتنمية مهارات التفكير البيني وبعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية/ جامعة الزقازيق

2 کلية التربية - جامعة الزقازيق

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث إلى تنمية مهارات التفكير البيني وتصويب بعض المعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم لدى الطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا، ومن أجل تحقيق ذلك تم اقتراح برنامج في مهارات التدريس قائم على نموذج mARC للتعلم الخبراتى وهو اختصار لـ (more Authentic, Reflective and Collaborative) (أكثر فاعلية وتأملًا وتعاونًا)، ولقد حدد البحث مهارات التفكير البيني، والمعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم اللازمة للطلبة المعلمين بشعبتى الفيزياء والجغرافيا من خلال إعداد قائمتين تم تحكيمهما من قبل المتخصصين، والاعتماد عليهما فى تحديد أهداف تدريس البرنامج المقترح في مهارات التدريس واستقر البحث على تحديد أربعة مهارات للتفكير البيني وهى:( مهارة الاستقصاء البيني، مهارة التواصل البيني، مهارة إيجاد الروابط البينية، مهارة الفهم البيني)، وتحديد خمسة أبعاد للمعتقدات الإبستمولوجية حول التعلم وهى (مصدر المعرفة ، بنية المعرفة وتعديلها، سرعة التعلم، التحكم في التعلم، وحدة المعرفة)، ولقد تمثلت أدوات البحث فى مقياس الأداء المتدرج لمهارات التفكير البيني، ومقياس المعتقدات الإبستمولوجية (من إعداد الباحثتين)، وبلغت عينة البحث40 طالب وطالبة من شعبتى الفيزياء والجغرافيا بالفرقة الثانية كلية التربية جامعة الزقازيق، واعتمد البحث على التصميم التجريبى ذو المجموعة التجريبية الواحد، وأشارت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطى درجات طلبة المجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلى والبعدى لكلا من مقياس التفكير البينى، ومقياس المعتقدات الإبستمولوجية لصالح التطبيق البعدى، كما أسفرت النتائج عن وجود علاقة ارتباطية موجبة بين مهارات التفكير البيني، والمعتقدات الإبستمولوجية، وقدم البحث توصياته بضرورة الاهتمام بالتعليم الجامعي المبني على التفكير البيني كونه يهدف الى تنمية قدرات الطلبة المعلمين ذوي التخصصات المتباينة وتطويرها.
“The effectiveness of a proposed program in teaching skills based on experiential learning to develop interdisciplinary thinking skills and some epistemological beliefs about learning  among student teachers in the Physics and Geography divisions
 
Abstract:
 
The research aims at developing the skills of  inter- disciplinary thinking skills and correct some epistemological beliefs about learning among student teachers in the Physics and Geography divisions, To achieve this purpose A program has been proposed in teaching skills based on the mARC model of experiential learning, which is an acronym for (more Authentic, Reflective and Collaborative). Two lists were judged by specialists, and they were relied upon in determining the objectives of teaching the proposed program in teaching skills. The research settled on identifying four inter-thinking skills, which are (Inter-inquiry skill, inter-communication skill, inter-linking skill, inter-comprehension skill), And identifying five dimensions of epistemological beliefs about learning, which are (the source of knowledge, the structure and modification of knowledge, the speed of learning, the control of learning, and the unity of knowledge), The research tools represented in interdisciplinary thinking skills measurement  and the epistemological beliefs measurement for (prepared by the two researchers) . The sample of the research consisted of 40 male and female students from the physics and geography divisions of the second year, Faculty of Education, Zagazig University. The current research based on the experimental design with single experimental group. The results refer to a statistically significant difference at significance level (0.01) between the average scores of the students of experimental group in the pre and post application for both of the interdisciplinary thinking skills measurement  and the epistemological beliefs measurement in favor of the post application. The results also led to a positive correlation between the interdisciplinary thinking skills and the the epistemological beliefs. The research presented its recommendations for the necessity of paying attention to university education based on interdisciplinary thinking, as it aims to develop and develop the capabilities of student teachers with different specializations.
Keywords: experiential learning, interdisciplinary thinking, epistemological beliefs.

الكلمات الرئيسية