الفاعلية الذاتية الكتابية في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس التربوى - کلية التربية جامعة الفيوم

2 کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف هذا البحث إلى التعرف على الفروق في الفاعلية الذاتية الكتابية، لدى طلاب الدراسات العليا بكلية التربية، وفقًا للنوع (ذكور، إناث)، والمستوى التعليمي (الدبلوم الخاصة، الماجستير، الدكتوراه)، والعمر (24: 30/ 30:40)، وتكونت عينة البحث الأساسية من (430) طالبًا وطالبة من طلاب الدراسات العليا بكلية التربية، للعام الدراسي (2020/2021). وأعدَّ الباحث مقياسًا للفاعلية الذاتية الكتابية. وتوصلت نتائج البحث إلى أنه لا توجد فروق دالة إحصائيًا بين الذكور والإناث في الفاعلية الذاتية الكتابية، وأنه توجد فروق دالة إحصائيًا بين طلاب الدراسات العليا في الفاعلية الذاتية الكتابية تبعًا للمستوى التعليمي، وأن الفروق جاءت لصالح طلاب الدكتوراه، كما توصل البحث إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين طلاب الدراسات العليا في الفاعلية الذاتية الكتابية تبعًا لمتغير العمر
 Summary
The aim of this research is to identify the differences in self-efficacy writting among graduate students in the Faculty of Education, according to gender (males, females), educational level (special diplomas, masters, doctoral degrees), and age (24:30/30:40). The basic research sample consisted of (430) male and female graduate students in the Faculty of Education, for the academic year (2020/2021). The researcher prepared a scale of self-efficacy writing. The results of the research concluded that there are no statistically significant differences between males and females in the self-efficacy writting, and that there are statistically significant differences between graduate students in the self-efficacy writting according to the educational level, in favor of doctoral students, and the research found that there are no significant differences statistically among graduate students in writing self-efficacy according to the variable of age.
Key words: Self-Efficacy Writting - Demographic Variables.

الكلمات الرئيسية