دراسة مقارنة للمفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا بجامعة نيو ساوث ويلز باستراليا وجامعة طنطا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعة الفيوم - کلية التربية

2 أستاذ التربية المقارنة والإدارة التعليمية المتفرغ كلية التربية - جامعة حلوان.

المستخلص

مستخلص البحث
هدفت الدراسة إلى معرفة ما مدي تضمين المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا بجامعة نيو ساوث ويلز باستراليا وجامعة طنطا ، وذلك من خلال ما يلي:
1- التعرف علي الإطار النظري للاقتصاد الأخضر في الجامعات في الأدبيات التربوية المعاصرة.
2- التعرف على واقع تضمين المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا بجامعة نيو ساوث ويلز University of New South Wales (UNSW) باستراليا على ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة.
3- الوقوف علي واقع تضمين المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا بجامعة طنطا على ضوء القوي والعوامل الثقافية المؤثرة.
4- الكشف عن أوجه الشبه والاختلاف بين خبرة جامعة نيو ساوث ويلز بأستراليا وجامعة طنطا في تضمين المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا.
5- التوصل إلى بعض التوصيات المقترحة لتضمين المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر في برامج الدراسات العليا بالجامعات المصرية على ضوء الاستفادة من خبرة جامعة نيو ساوث ويلز باستراليا وبما يتفق مع ظروف المجتمع المصري.
        ولتحقيق ذلك استخدمت الدراسة المنهج المقارن، وانتهت الدراسة بمجموعة من التوصيات المقترحة من بينها الاهتمام بتطوير البنية التحتية لبرامج الدراسات العليا التي تساهم في دعم القضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر، علي الجامعات المصرية ترجمة مفهوم وقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر إلي ممارسة وتطبيق في جميع شؤونها الداخلية والخارجية ، التنسيق بين مخططى برامج الدراسية في الكليات ومخططي برامج الدراسات العليا لإحداث التكامل الرأسى والأفقى لمفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر، وضرورة تفعيل أنشطة طلاب الدراسات العليا بالجامعات لإكسابهم المفاهيم والقضايا المتعلقة بالاقتصاد الأخضر.
A comparative study of concepts and issues related to the green economy in postgraduate programs at the University of New South Wales in Australia and the University of Tanta
Summary
The aim  of   the  study  is  to  know  the  extent  to  which concepts and issues related to the green economy are included in the  postgraduate  programs of  the  University  of  New  South Wales in Australia  and  the  University of  Tanta ,  through  the following:
1- Recognizing the theoretical framework of the green  economy in universities in the contemporary educational literature.
2-Identifying the reality of including concepts and issues related to the green economy in the postgraduate programs at the University of New South Wales (UNSW) in Australia in the light of the strong and influencing cultural factors.
3-Understand the reality of including concepts and issues related to the green economy in graduate studies programs at Tanta University in the light of the strong and influential cultural factors.
4-Exposing  the  similarities  and  differences  between  the      experience of  the University of  New South Wales in  Australia and Tanta University in including  concepts and issues related to the green economy in graduate programs.
5-Reaching  some  suggested  recommendations  to  include concepts and issues related to the green economy in the postgraduate  programs  in  Egyptian universities in light of benefiting from the experience of the University of  New  South Wales in Australia and in accordance with the conditions of Egyptian society.
                   To achieve this , the  study  used  the  comparative  method ,  and  the  study   ended  with  a set  of  proposed recommendations , including the interest in developing  the infrastructure  for  graduate  programs  that  contribute  to supporting issues related to the green economy, Egyptian  universities  should  translate  the concept and issues  related
to the green economy into practice  and  application  in  all their internal and external  affairs , Coordination  between  planners  of  study programs in colleges  and  planners  of  graduate  programs  to bring  about vertical  and  horizontal  integration  of concepts  and  issues  related to the  green economy,and the need to  activate  the  activities of   graduate  students  in  universities to provide  them  with concepts  and  issues  related to  the green economy.
Key words :  Concepts  and  Issues  related  to  the  Green  Economy - Postgraduate  Programs  -  University  of  New  South  Wales.

الكلمات الرئيسية