رؤية تحليلية لمعالم الفكر التربوي عند الأنبا بيمن

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم أصول التربية - کلية التربية جامعة الفيوم -

2 کلية التربية جامعة الفيوم

3 جامعة سوهاج-کلية التربية -قسم التربية المقارنة والإدارة التعليمية

4 کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
استهدف البحث الحالي الكشف عن أهم معالم الفكر التربوي عند الأنبا بيمن أسقف ملوي والتي من شأنها أن تسهم في بناء الشخصية السوية المتكاملة، من خلال تعرف المؤثرات الثقافية التي أثرت في تكوين فكره وشخصيته، وإبراز الابعاد والمبادئ التربوية التي قامت عليها فلسفته، وتحديد أهم الدروس المستفادة منها (سواء في بعدها التربوي أو القيمي) والتي كان يسعى من خلالها للتأكيد على التماسك الاجتماعي والسمو الروحي. اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وتوصل إلى مجموعة من النتائج، أبرزها: اعتماد الأنبا بيمن على التطبيق العملي للوصايا والتعاليم المسيحية في مجال التربية، واهتمامه بالجانب العملي التطبيقي في المناهج التعليمية من خلال الممارسة والتجربة، ويتضح ذلك في تعريفه للتربية، وتحديده للأهداف وتناوله لعناصر العملية التربوية، وضع مجموعة من الأسس لتربية الأبناء تقوم على النمو بالانطلاق، والبناء بالقدوة والتسليم، والطاعة بالتفاهم، والنمو بالمعرفة، ودراسة روح العصر ومواجهة سلبياته، كما توصل البحث إلى إلمامه بأبعاد التربية، والتي جمع من خلالها بين أسس التربية العامة وأسس التربية المسيحية، وتأثره بالنظرية التربوية عند جون ديوي، وبمنهج ماريا منتسوري في التعليم، فمن أهم المبادئ التي قام عليها فكره التربوي مبدأ الحرية، ومبدأ العطف، ومبدأ اللعب التربوي، ومبدأ التعلم الذاتي، ومبدأ تعلم الحياة بالحياة.
An Analytical Vision to the Educational Thought Features of St. Beman
 
Summary
The current research aimed at revealing the most important features of the educational thought of St. Beman, Bishop of Mallawi, which would contribute to building an integrated, normal personality, by identifying the cultural influences that affected his thought and personality and highlighting the educational dimensions and principles on which his philosophy was based, as well as identifying the most important lessons learned from it (whether in its Educational or value dimensions) through which he sought to emphasize the social cohesion and spiritual transcendence. The research relied on the descriptive method, and reached a set of results, the most prominent of which are: the reliance of St. Beman on the practical application of Christian commandments and teachings in the field of education and his interest in the practical and applied aspect of educational curricula through practice and experience. This is evident in his definition of education, his identification of goals and his handling of the educational process elements, as well as establishing a set of foundations for raising children based on growth by taking off, building by example, obedience through understanding, and growth through knowledge, in addition to studying the spirit of the age and facing its negative aspects. The research also revealed his knowledge of the dimensions of education, through which he combined the foundations of both public education and the Christian education, and being influenced by John Dewey’s educational theory, and Maria Montessori’s approach to education. That is, among the most important principles on which his educational thought was based are the principle of freedom, the principle of kindness, the principle of educational playing, the principle of self-learning, and the principle of learning life through life
Keywords: Educational Thought, St. Beman.

الكلمات الرئيسية