متطلبات تحقيق الرضا الوظيفي لدي معلمات رياض الأطفال بمحافظة الفيوم علي ضوء نظرية هرزبرج

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم سياسات التعليم وادارته کلية التربية جامعة الفيوم

2 کلية التربية جامعة الفيوم

3 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

يهدف البحث إلي التعرف علي "متطلبات تحقيق الرضا الوظيفي لدي معلمات رياض الأطفال بمحافظة الفيوم علي ضوء نظرية هرزبرج” وذلك من خلال التعرف علي واقع الرضا الوظيفي لمعلمات رياض الأطفال بمحافظة الفيوم وقد تم استخدام المنهج الوصفي، تم اختيار العينة وانتقاء مدارس العينة بطريقة غيرعشوائية(العينة المتاحة)، فكان عدد المدارس التي تم انتقائها (51) مدرسة وتم تطبيق أداة الدراسة الميدانية علي عينة ممثلة للمجتمع الأصلي، عددهم (211) من (معلم أول أ – معلم أول – معلم) من معلمات رياض الأطفال بمحافظة الفيوم واشتملت أدوات الدراسة علي استبانة محورها واقع الرضا الوظيفي لدي معلمات رياض الأطفال وتكونت من (16) عبارة وتحتوي علي ثلاثة أبعاد ( أ- الحوافز المادية والمعنوية ، ب -  التنمية المهنية  للمعلمة، ج - العلاقات الإنسانية ) .كما كانت أهم النتائج متطلبات  تحقيق الرضا الوظيفي لمعلمات رياض الأطفال أن درجة الرضا الوظيفى لمعلمات رياض الأطفال جاءت بدرجة متوسطة بمتوسط  حسابي (1.89).وجود علاقة ارتباطية موجبة قوية دالة عند مستوى (0.01) بمعامل ارتباط بين ابعاد الرضا الوظيفي  الثلاثة (الحوافز المادية والمعنوية ،التنمية المهنية للمعلمة، العلاقات الإنسانية)  بمعاملات ارتباط بلغت (0.767 ، 0.813 ، 0.787) .وانتهي البحث الحالي بوضع قائمة بمتطلبات تحقيق الرضا الوظيفي لدي معلمات رياض الأطفال بمحافظة الفيوم .
الكلمات المفتاحية : الرضا الوظيفي ،معلمات رياض الأطفال ، نظرية هرزبرج
 
Abstract
The Study aims to identify the requirements to achieve job satisfaction among kindergarten female teachers in Fayoum governorate in  light of Herzberg’s theory. This is done by identifying the job satisfaction’s status for kindergarten female teachers in Fayoum governorate. The descriptive approach was used. The teachers and the schools’ sample were selected non- randomly (the available sample), so the number of schools selected was (51) schools, and the field study tool was applied to a representative sample of the original community, totalling (211) from (senior teacher (A), senior teacher, teacher) among kindergarten female teachers in Fayoum Governorate. The study tools included a questionnaire centred on the job satisfaction’s status among kindergarten female teachers. It consisted of (16) statement and three dimensions (a- material and moral incentives, b- professional development of the teacher, c- human relations). The most important results showed that the requirements to achieve job satisfaction among kindergarten female teachers. The job satisfaction for kindergarten female teachers was of medium degree with an arithmetic mean (1.89). Additionally, there is a strong positive correlation at the level of (0.01) with a correlation coefficient between the three dimensions of job satisfaction) material and moral incentives, b- professional development of the teacher, c- human relations), with correlation coefficients (0.0767, 0.813, 0.787). In the conclusion, the study draws up a list of requirements to achieve job satisfaction among kindergarten teachers in Fayoum governorate

الكلمات الرئيسية