التحديات التي تواجه الدور التعليمي للأزهر الشريف في إفريقية "دراسة تحليلية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معيدة بکلية التربية بنات القاهرة ماجستير تخصص اصول التربية کلية التربية جامعة الفيوم

2 کلية التربية جامعة الفيوم

3 ;کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
تهدف الدراسة إلى الحالية التعرف على الدور التعليمي للأزهر الشريف في إفريقية، والتحديات التي تواجهه في أدائه لهذا الدور سواء أكانت تعود لأحوال الدول الإفريقية كانتشار البدع والخرافات، والتعصب القبلي، والنزاعات العرقية، والتفرقة العنصرية، والحروب الأهلية، وعدم اتقان اللغة العربية، والفقر والمجاعات، والإرهاب والإسلاموفوبيا، وانتشار الجماعات المتطرفة والأوبئة والأمراض المعدية بالعديد من دول القارة، أم تحديات تعود إلى الأزهر ذاته كضعف التكنولوجيا، وقدم المناهج وعدم ملائمتها لمستويات الطلاب الأفارقة في بعض الأحيان، وضعف كفاية المعلمين من التدريب على تدريس اللغة العربية لغير الناطين بها، وسبل مواجهته لتلك التحديات، وبعض المقترحات لتطوير أدائه لهذا الدور، ولتحقيق ذلك اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي في تناول معالم وأبعاد هذا الدور، وقد خلص البحث إلى مجموعة من السبل والآليات المقترحة لمواجهة تلك التحديات وتفعيل أداء الأزهر الشريف لدوره على الوجه الأكمل ومنها: إنشاء فروع لمختلف مراكز الأزهر بالدول الإفريقية، وإنشاء فروع لكليات جامعة الأزهر بالدول الإفريقية، وإضافة التخصصات العلمية ببرنامج التعليم عن بعد.
The challenges facing the educational role of Al-Azhar Al-Sharif in Africa
Summary
The study aims to identify the educational role of Azhar Sharif in Africa, and the challenges it faces in its performance of this role, whether it is due to the conditions of African countries such as the spread of innovations and superstitions, tribal intolerance, ethnic conflicts, racial segregation, civil wars, lack of mastery of the Arabic language, poverty and famine, terrorism and Islamophobia, and the spread of extremist groups, epidemics and infectious diseases in many countries of the continent, Or challenges that go back to Al-Azhar itself as the weakness of technology, the presentation of curricula and their inadequacy to the levels of African students in some cases, the poor adequacy of teachers training in teaching Arabic to those who do not give it, and ways to meet those challenges, and some proposals to develop his performance in this role, and to achieve this the study relied on the analytical descriptive curriculum in addressing the features and dimensions of this role, The research found a range of proposed ways and mechanisms to meet these challenges and activate al-Azhar's performance of its role to the fullest, including: establishing branches of various al-Azhar centers in African countries, establishing branches of Al-Azhar University colleges in African countries, and adding scientific disciplines in the distance education program.
key words: Challenges, Al-Azhar Al-Sharif, the educational role, African

الكلمات الرئيسية