إشکالية التاريخية في الفکر العربي المعاصر وتطبيقاتها التربوية "محمد أرکون نموذجًا"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية - جامعة الفيوم

2 کلية الآداب جامعة القاهرة

3 کلية التربية جامعة الفيوم

4 کلية الآداب جامعة الأسکندرية

المستخلص

مستخلص البحث
تُعد التاريخية من أبرز المفاهيم التي طرحها التيار الحداثي العربي لمقاربة التراث الإسلامي؛ وأكثرها إثارة للجدل في حال إدخاله لكبريات النصوص التراثية الراسخة في العقل الإسلامي فضلًا عن إدخاله لمقاربة النص القرآني؛ فقد تم رفضه بشكل قاطع وقوبل بهجوم حاد جدًا من قِبل الوسط الإسلامي؛ وذلك للاعتقاد بأنه يحول النص القرآني إلى وثيقة تاريخية تقتصر صلاحيتها على الزمان والمكان الذي ظهرت فيه؛ مما حول هذا المفهوم إلى إشكالية كبيرة استحالت معها تَقَّبله. يحاول البحث الحالي تناول المفهوم، وإبراز ومعالجة إشكاليته، وكيفية توظيفه تربويًا.
 
The Historicism Problem in Contemporary Arab Thought and its Educational Applications "Muhammad Arkoun as a Model
Summary
The historicism is one of the most prominent concepts presented by the Arab modernist movement to approach the Islamic heritage, and the most controversial in the case of inserting the major heritage texts firmly rooted in the Islamic mind, as well as interfering to approach the Quranic text; It was categorically rejected and met with a very sharp attack by the Islamic milieu; this is due to the belief that it transforms the Quranic text into a historical document whose validity is limited to the time and place in which it appeared, which turned this concept into a major problem that made it impossible to accept it. The current research attempts to present the concept, highlight and address its problems, and how it used educationally.
Keywords: historicism - Arab thought - Arkoun intellectual project - educational applications

الكلمات الرئيسية