متطلبات تطوير الإشراف التربوي علي ضوء أبعاد المنظمة المتعلمة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 جامعه الفيوم .کليه التربيه

2 استاذ اصول التربية المتفرغ، کليةالتربية، جامعة الفيوم

3 استاذ الادارة التعليمية المساعد المتفرغ کلية التربية –جامعة بني سويف

المستخلص

المستخلص :
هدفت الدراسة إلى الکشفِ عن درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في الإشراف التربوي من وجهة نظر المشرفين التربويين، وکذلك الکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية في استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير (المؤهل العلمي – سنوات الخبرة في مجال الإشراف التربوي- عدد الدورات التدريبية في مجال الإشراف التربوي).استخدم الباحث المنهج الوصفي، وتکوّن مجتمع الدراسة من بعض المشرفيين التربويين في بعض المحافظات في مصر وعددهم (475) مشرفاً تربوياً، وقام الباحث باستخدام الاستبانة کأداة للدراسة،.وتوصلت الدراسة إلي أن درجة توافر أبعاد المنظمة المتعلمة في الإشراف التربوي کانت (متوسطة)،و(تشجيع الحوار والاستفسار) جاء في المرتبة الأولى ، بينما جاء البعد الرابع (تمکين الأفراد لجمعهم نحو رؤية مشترکة) في المرتبة السابعة .
الكلمات الاستفتاحية : تطوير ،الإشراف التربوي، المنظمة المتعلمة.
 
Abstract:
 The study aimed to reveal the degree of availability of the dimensions of the learning organization in the methods of educational supervision from the viewpoint of the educational supervisors, as well as to reveal the statistically significant differences in the responses of the study sample individuals attributable to the variable (academic qualification - years of experience in the field of educational supervision - number of training courses in the field of Educational supervision). The researcher used the descriptive approach, and the study population consisted of some educational supervisors in some governorates in Egypt, their number (475) educational supervisors.The researcher used the questionnaire as a tool for the study, and the study concluded that the degree of availability of the learning organization’s dimensions in educational supervision was (medium), and (encouraging dialogue and inquiry) came first, while the fourth dimension (empowering individuals to bring them together towards a common vision) came in the rank. Seventh.                                                                        
Key words: development,educational supervision, learning organization.

الكلمات الرئيسية