دور منهجية الديكام ( DACUM) في تحقيق البراعة التنظيمية بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محافظة الفيوم مرکز أبشواي أمام المطافي

2 جامعة الفيوم - کلية التربية

3 قسم الإدارة التربوية و سياسات التعليم کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التعرف على الأسس النظرية للبراعة التنظيمية وأبعادها وخصائصها وشروط نجاحها ، وأهمية منهجية الديكام وخصائصها  وعناصرها وطريقة تنفيذها والعلاقة بينها وبين البراعة التنظيمية ، رصد تحقق البراعة التنظيمية من وجهة نظر عينة الدرسة ، ووضع مقترحات لتحقق البراعة التنظيمية  بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم على ضوء منهجية الديكام ، اعتمد البحث على المنهج الوصفي ، واعتمد في إطاره الميداني على استبانة للتعرف على ، واقع تحقق البراعة التنظيمية بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم من وجهة نظر المعلمين ، توصلت الدراسة إلى أن البراعة التنظيمية بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم تتحقق بدرجة ضعيفة بمتوسط حسابي (1.48 ) ونسبة مئوية ( 49.35) ، وإلى أن هناك معوقات تحول دون تحقيق البراعة التنظيمية بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم ، وانتهي البحث بوضع عدة مقترحات لتحقيق البراعة التنظيمية  بإدارة مدارس التعليم الأساسي بمحافظة الفيوم على ضوء منهجية الديكام ( DACUM  ) .
Summary
The aim of the current research is to identify the theoretical foundations of organizational ingenuity, its dimensions, characteristics, and conditions for its success, the importance of the DACUM methodology, its characteristics, elements, method of implementation, and the relationship between it and organizational ingenuity  in the administration of basic education schools in Fayoum  in the light  light of the DACUM methodology .  the research relied on the descriptive approach, and in its field framework, it relied on a questionnaire to identify the reality of organizational ingenuity in the administration of basic education schools in Fayoum governorate from the point of view of teachers. The research has reached that the organizational ingenuity in the administration of basic education achieved Weak with an arithmetic mean (1.48) and a percentage (49.35), and that there are obstacles that prevent the achievement of organizational ingenuity in the administration of basic education schools in Fayoum Governorate , The research ended with the development of several proposals to achieve organizational ingenuity in the administration of basic education schools in Fayoum Governorate in the light of the DACUM methodology.
Keywords, ingenuity, management of basic education schools, DACUM methodology

الكلمات الرئيسية