Reflective Reading Strategy Training through Google Classroom: A Way for Enhancing EFL Student Teachers' Analytic Writing and Reading Self-Regulation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

This study was conducted to determine the effect of reflective reading strategy training through Google classroom, on EFL student teachers' analytic writing and reading self-regulation. 40 EFL student teachers at the Faculty of Education, Fayoum University, participated in the study. They were randomly assigned into two groups, one treatment group (20 students) and one control group (20 students). The treatment group was exposed to the reflective reading strategy training introduced through Google classroom, while the control group was taught the regular reading course using traditional methods. The training program lasted for eight weeks, during this period the treatment group studied a group of reflective reading strategies and tasks introduced through Google classroom tools. Data were collected through an analytic writing test and a reading self-regulation scale. Scores obtained from the pre and post administration of the study tools were statistically analyzed using SPSS program (version 21). The statistical difference between the treatment and non-treatment groups was calculated using the independent samples t-test. The results of the study showed that the treatment group outperformed the control group in the post administration of the analytic writing test and the reading self-regulation scale. This proved the effectiveness of the reflective reading strategy training through Google classroom in developing the study sample's performance in the targeted skills. In light of the study results, some recommendations and suggestions for further research were given.

الكلمات الرئيسية


التدريب على استراتيجيات القراءة التأملية لتحسين مهران الکتابة التحليلية والتنظيم الذاتي القرائي لدى الطلاب المعلمين شعبة اللغة الإنجليزية

                                إعــداد

د/ کريمة محمد عبد العزيز محمد

                                                                                                                    المدرس بقسم المناهج وطرق تدريس اللغة الإنجليزية

بکلية التربية جامعة الفيوم

 

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على اثر التدريب على استراتيجيات القراءة  التأملية من خلال فصل جوجل Google Classroom  ، على مهارات الکتابة التحليلية والتنظيم الذاتي القرائي لدى الطلاب المعلمين شعبة اللغة الانجليزية. وقد شارک في البحث (40) طالب من الطلاب المعلمين شعبة اللغة الانجليزية بکلية التربية جامعة الفيوم, وقد تم تقسيمهم الي مجموعتين احداهما تجريبية (20 طالب)، والاخرى ضابطة (20 طالب)، وقد درست المجموعة اللتجريبية البرنامج التدربي القائم على استراتيجيات القراءة التأملية باستخدام فصل جوجل، اما المجموعة الضابطة فقد درست بالطريقة المعتادة. وقد استغرقت التجربة ثمانية اسابيع درس فيها طلاب المجموعة التجريبية مجموعة من استراتيجيات القراءة التأملية والمهام المقدمة من خلال ادوات "فصل جوجل "،  اما عن ادوت جمع البيانات فقد تمثلت في اختبار الکتابة التحليلية ، مقياس تصحيح الکتابة التحليلية, ومقياس التنظيم الذاتي القرائي، وقد تمت المعالجة للبيانات التي تم الحصول عليها من التطبيق القبلي والبعدي باستخدام برنامج SPSS (نسخة 21 )، وتم حساب الفرق الاحصائي بين المجموعة التجريبية والضابطة باستخدام اختبار ت للعينات المستقلة. وقد اشارت نتائج الدراسة الى وجود فروق دالة احصائيا بين درجات المجموعة التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية، في التطبيق البعدي لکل من اختبار الکتابة التحليلية ومقياس التنظيم الذاتي القرائي، وذلک ما يثبت فاعلية التدريب على استراتيجيات القراءة التأملية باستخدام فصل جوجل في تنمية مهارات الکتابة التحليلية ومهارات التنظيم الذاتي القرائي لدي عينة الدراسة, وفي ضوء تلک النتائج تم تقديم بعض التوصيات والبحوث المقترحة.

الکلمات المفتاحية: استراتيجيات القراءة التأملية-فصل جوجل-الکتابة التحليلية- التنظيم الذاتي القرائي