The Effectiveness of Training Program in Improving some technical skills among A Sample of Educable Children with Intellectual Disability

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية ببنها

2 جامعة حلوان

المستخلص

The current research aims to verify the effectiveness of training program based on artistic activities to improve some Artistic skills among a sample of educable children with intellectual disabability.The study sample consists of ten children with intellectual disabilities who are able to learn (4 males - 6 females) whose age ranges from (6-8) years, with a mean age of (6.700) years, a standard deviation is (0.8366), and an average of intelligence Score (IQ) is (62.200). The researchers use the technical skills scale for educable children with intellectual disability (prepared by researchers), and a training program to improve technical skills among the sample of research (prepared by researchers). The program is applied in a school of intellectual disabilities in Benha City in Qaliubiya Governorate. The results of the research indicate the effectiveness of training program in improving technical skills among educable children with intellectual disabily, where there are a significant statistical differences (0.01) between the mean ranks scores of the experimental group in pre and post assessment on technical skills scale, favoring the post assessment, and there are no significant statistical differences between the mean ranks scores of the experimental group in post and follow-up assessment (after two months), on technical skills scale.

الكلمات الرئيسية


هدف البحث الحالي إلى التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على الأنشطة الفنية في تحسن بعض المهارات الفنية (القيمة الفنية للأشکال ، والقيمة الفنية للألوان، والقيمة الفنية من خلال التعبير بالرسم) لدى عينة من الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعلم، وتکونت عينـة الدراسـة مـن عشـرة أطفـال مـن المعاقيـن  فکريا القابلين للتعلم (4 ذکور– 6إناث)، وتراوحت أعمارهم من (6- 8) سنوات، بمتوسط ​​عمري (6.700) عامًا، وانحراف معياري (0.8366)، ومتوسط ​​ذکائهم (62.200)، واستخدم الباحثان مقياس المهارات الفنية لدى الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعلم (إعداد الباحثَين)، وبرنامج تدريبي لتحسين المهارات الفنية لدى عينة البحث (إعداد الباحثَين)، وتم تطبيق البرنامج التدريبيّ في مدرسة التربية الفکرية بمدينة بنها، بمحافظة القليوبية. وأبانت نتائج الدراسة عن  فعالية البرنامج التدريبي في تحسن المهارات الفنية لدى الأطفال المعاقين فکريا القابلين للتعلم، حيث کانت هناک  فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات رتب درجات القياسين: القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على مقياس المهارات الفنية، وذلک لصالح القياس البعدي، بينما لم تکن ثمة فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات القياسين: البعدي، والتتبعي (بعد مرور شهرين) لعينة البحث على مقياس المهارات الفنية.