فاعلية برنامج قائم على محفزات الألعاب "Gamification"؛ في التمکن من بعض القواعد النحوية، وتنمية الاتجاه نحو تعلمها لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية،جامعة الإسکندرية

المستخلص

هدف هذا البحث إلى الکشف عن فاعلية استخدام محفزات الألعابGamification؛ في زيادة تمکن تلاميذ الصف السادس الابتدائي من بعض القواعد النحوية، وتنمية اتجاهاتهم نحوها.
وقد أعدت الباحثة – تحقيقًا لهدف البحث- دليلًا للمعلم تضمن عددًا من موضوعات القواعد النحوية المقرر في الفصل الدراسي الأول من الصف السادس الابتدائي، في ضوء معايير محفزات الألعاب ونفذت في فترة امتدت ( 9 ) أسابيع بواقع فترة واحدة أسبوعيًا بواقع حصتين في الأسبوع على عينة قوامها (32) تلميذًا وتلميذة کمجموعة تجريبية لقياس فاعلية استخدام محفزات الألعاب في زيادة تمکنهم من بعض القواعد النحوية المتضمنة في الدليل. وقد اتبعت الباحثة کلا المنهجين: الوصفي وذلک في التأطير النظري لمتغيرات البحث، وفي إعداد أداتيه، وشبة التجريبي ذا تصميم المجموعتين التجريبية و الضابطة.
وتمثلت أداتا البحث في اختبار للقواعد النحوية، ومقياس لرصد الاتجاه نحوها وقد کشفت نتائج البحث بعد التطبيقين القبلي، والبعدي لأداتي البحث على تلاميذ المجموعة التجريبية، والضابطة عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى0.01 بين متوسطي درجات القياسين: القبلي والبعدي أداتي البحث لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية في القياس البعدي، مما يدل على تأثير المتغير المستقل (محفزات الألعاب) في تنمية المتغيرين التابعين(التمکن من القواعد النحوية، والاتجاه نحوها ).

الكلمات الرئيسية


The effectiveness of a program based on gamification;
 in mastering some grammatical rules, and developing
 the tendency towards learning them;
 Sixth graders of primary school.

BY

Dr.Heba Ezz El-din Ebrahim

The Summary:

The aim of this research is to reveal the effectiveness of using gamification stimuli; in increasing the mastery of the sixth graders of some grammatical rules, and the development of their attitudes towards them.

     In order to achieve the goal of the research, the researcher prepared a guide for the teacher that included a number of grammar topics scheduled in the first semester of the sixth grade of primary school, in light of the criteria for game stimuli, and it was implemented over a period of (9) weeks, with two lessons per week on a sample of (32) male and female students. As an experimental group to measure the effectiveness of using game stimuli in increasing their mastery of some grammar rules included in the guide. The researcher has followed both approaches: descriptive, in the theoretical framing of the research variables, and in the preparation of its tools, and quasi-experimental with the design of the experimental and control groups.

The two search tools were a test of grammatical rules and a measure to monitor the trend towards them. The results of the research after the two applications, the pre and post applications of the two search tools on the students of the experimental and control group, revealed that there were statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of the two measurements: the pre and post two search tools in favor of the students of the group. Experimental in dimensional measurement, which indicates the effect of the independent variable (game stimuli) in the development of the two dependent variables (mastery of grammatical rules, and attitude towards them).

The key words: Gamification –The Grammar- developing an attitude.