استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية/ جامعة الزقازيق

المستخلص

هدف البحث إلى تقصى فاعلية استخدام نموذج التصميم التحفيزى الموسعARCS-V  وبعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد فى تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات المعالجة المعرفية، والقدرة على التنظيم الذاتى لدى طلاب الصف الأول الثانوى، ومن أجل تحقيق ذلک تم تحديد مهارات المعالجة المعرفية للمعلومات، ومهارات القدرة على التنظيم الذاتى اللازمة لطلاب الصف الأول الثانوي فى قائمتين  تم تحکيمهما من قبل المتخصصين، والاعتماد عليهما فى تحديد أهداف تدريس وحدة سکان مصر المقررة على طلاب الصف الأول الثانوى، ومن ثم معالجة الوحدة التعليمية باستخـدام نمـوذج التصميم التحفيزى الموسع ARCS-V وهو اختصار لخمسة أبعاد يمثلوا المحاور الأساسية له وهى: الانتباه Attention، والصلة Relevance، والثقة Confidenc، والرضا Satisfaction،  والإرادة Volition ، ولقد تم تطبيق الوحدة باستخدام بعض تطبيقات التعلم التفاعلى عن بعد، والتى تمثلت فى تطبيق الاجتماعات زووم Zoom Meeting cloud، وتطبيق السبورة التفاعلية Jamboard، وتطبيق الحائط الإلکتروني Padlet، وتمثلت عينة البحث فى 70 طالبة من طالبات الصف الأول الثانوى تم تقسيمهم إلى مجموعتين ضابطة، وعددهم (34) طالبة، وتجريبية عددهم (36) طالبة، کما تمثلت أدوات البحث فى اختبار المعالجة المعرفية للمعلومات، ومقياس التنظيم الذاتى لطلاب الصف الأول الثانوى، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج تمثلت فى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى لاختبار المعالجة المعرفية للمعلومات، ومقياس القدرة على التنظيم الذاتى لصالح المجموعة التجريبية، بالإضافة إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطى درجات طالبات المجموعة التجريبية فى القياس القبلى والبعدى لاختبار المعالجة المعرفية للمعلومات، ومقياس القدرة على التنظيم الذاتى لصالح التطبيق البعدى، وقدم البحث توصياته بضرورة مراعاة أسس ومبادئ تحقيق الدافعية عند تصميم  بيئات التعلم الإلکترونية بمختلف نماذجها.

الكلمات الرئيسية


Using the Expanded Motivational Instructional Model and Some Interactive Distance Learning Applications for Teaching Geography in Developing the Cognitive  Processing  Skills and the Self-Regulation Ability  of  the First-year Secondary Students

 

Abstract:

The research aims at investigating  the effectiveness of using the ARCS-V model  and some interactive  Distance  learning applications for  teaching Geography in developing  the cognitive processing skills and the ability to self-regulate, among the first-year secondary students. For achieving that, the required cognitive Processing skills of information and those of the self-regulation ability of the first year secondary students were specified in two separate lists which were evaluated by the specialists. Those approved lists were used to determine the objectives of teaching the Egyptian population unit for first-year secondary students. Then, this educational unit was modified by using the Expanded Motivational Teaching Model ARCS-V which is an abbreviation of its  five main dimensions: Attention, relevance Relevance, Confidence, Satisfaction, Volition. The unit was implemented using some interactive distance learning applications, which were the Zoom Meeting cloud application, the Jam board application, and the Padlet application. The research sample consisted of 70 female students of the first year of secondary school, they were divided into two groups: control group, their number is (34) female students, and the experimental group numbered (36) female students. The research tools were also represented in the cognitive processing of information test, and the self-regulation scale for students of the first secondary grade.

The research has achieved a number of results showed a statistically significant difference between the averages between the scores of the experimental group students and the scores of the control group students in the post application of both cognitive processing test and the self-regulatory scale in favour of the experimental group. In addition to the presence of a statistically significant difference between the averages of the experimental group students' scores in the Pre and post measurement of cognitive processing test and the self-regulatory scale in favour of the post application. The research presented its recommendations on the need to take into account the foundations and principles of achieving motivation when designing e-learning environments in their various models.

Keyword: Expanded Motivational Design Model, ARCS-V Model, Cognitive processing skills ,Self-Regulation Ability