استخدام نموذج SAMR لتدريس مقرر العلوم المتکاملة عبر فصول جوجل التعليمية لتنمية الفهم العميق والتقبل التکنولوجي للطالبة المعلمة بکلية البنات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات - جامعة عين شمس

المستخلص

المستخلص _ هدفت الدراسة الحالية إلى دراسة تأثير استخدام نموذج SAMR في تدريس مقرر العلوم المتکاملة عبر فصول جوجل التعليمية لتنمية الفهم العميق والتقبل التکنولوجي للطالبة المعلمة بکلية البنات، وقامت الباحثة بتصميم موضوعات مقرر العلوم المتکاملة غبر فصول جوجل التعليمية ، وإعداد دليل تدريس المقرر باستخدام نموذج عبر فصول جوجل التعليمية للطالبات المعلمات، وأداتي الدراسة " اختبار الفهم العميق ،ومقياس التقبل التکنولوجي "، وتم اختيار مجموعة الدراسة من طالبات الفرقة الرابعة تعليم أساسي تخصص اللغة العربية، وکان عددهم (90) طالبة ،وتم التطبيق بالفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2020-2021م، وأظهرت نتائج التحليل الإحصائي باستخدام اختبار ت (T-test) للعينات المرتبطة وحساب حجم التأثير ومربع ايتا، أن تدريس المقرر باستخدام نموذج سامر عبر فصول جوجل التعليمية ساعد في تنمية الفهم العميق ، والتقبل التکنولوجي لدى الطالبات المعلمات بکلية البنات مجموعة الدراسة، وقد تمت مناقشة النتائج وتقديم بعض التوصيات المرتبطة بنتائج الدراسة ومجالاتها ، کما اقترحت الباحثة إجراء المزيد من الدراسات والبحوث .

ا

الكلمات الرئيسية


Using of SAMR Model for teaching the Integrated Science Course across Learning Google Classroom for developing Deep Understanding and Technology Acceptance for Student Teacher in Women's College

 

Samah Farouk Al Morsy AL Ashkar

Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Science

Women's College Ain Shams University

 

ABSTRACT

The current study aimed at Using of SAMR Model for teaching the Integrated Science Course across Learning Google Classroom for developing Deep Understanding and Technology Acceptance for Student Teacher in Women's College, The group of study consisted of (90) Student Teacher in Women'sCollege , The researcher design the integrated science course in the light of SAMR model across Google classroom, and study tools (deep understanding test– technology acceptance scale),  The results showed by using T-Test for dependent samples  and calculated the impact size that  using of SAMR model in teaching integrated science across Google classroom had a positive effect on developing the deep understanding and technology acceptance  .

 Results were discussed and presented recommendations related to the results of the study, the researcher also suggested making further studies and researches.

Key words: SAMR model- Learning Google Classroom – Deep Understanding – Technology acceptance .