فاعلية برنامج قائم على مدخل التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM لتنمية مهارات القرن الحادى والعشرين لدى طلاب الشعب العلمية بکلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مدرس المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة بنها

2 مدرس المناهج وطرق تدريس الکيمياء کلية التربية – جامعة بنها

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج قائم على مدخل التکامل بين العلوم والتکنولوجيا والهندسة والرياضيات STEM لتنمية مهارات القرن الحادى والعشرين لدى طلاب الشعب العلمية بکلية التربية.
وتکونت عينة الدراسة من مجموعة واحدة من طلاب الفرقة الثالثة بالشعب العلمية (الرياضيات – الکيمياء – الفيزياء – العلوم البيولوجية والجيولوجية) بکلية التربية – جامعة بنها، وعددهم (10) طلاب من کل شعبة بواقع 40 طالب للمجموعة ککل ودرست برنامج التحديات المصرية الکبرى القائم على مدخل STEM ، وذلک خلال الفصل الدراسى الأول للعام الدراسى 2019 / 2020م، وصمم الباحثان أداتين بحثيتين، تم تطبيقهما قبل وبعد تنفيذ التجربة، وهما اختبار مهارات القرن الحادى والعشرين، ومقياس مهارات القرن الحادى والعشرين.
وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة أقل من أو يساوى (0.01) بين متوسطات درجات طلاب مجموعة الدراسة فى التطبيقين القبلى والبعدى لصالح التطبيق البعدى فى کل من اختبار مهارات القرن الحادى والعشرين ومقياس مهارات القرن الحادى والعشرين، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة أقل من أو يساوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب مجموعة الدراسة وفقاً لمتغير التخصص فى التطبيق البعدى لکل من اختبار مهارات القرن الحادى والعشرين، ومقياس مهارات القرن الحادى والعشرين، ووجود علاقة ارتباطية طردية قوية موجبة دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (0.01) بين درجات طلاب مجموعة الدراسة فى التطبيق البعدى لاختبار مهارات القرن الحادى والعشرين، ودرجاتهم فى التطبيق البعدى لمقياس مهارات القرن الحادى والعشرين.

الكلمات الرئيسية


The Effectiveness of a program Based on The integrated Approach Between Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) in Developing The Twenty-First Century Skills  among Scientific Sections students     at Faculty of  Education

 

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of a program Based on The integrated Approach Between Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) in Developing The Twenty-First Century Skills  among scientific Sections students   at Faculty of  Education. The participants  of the study  consisted of one group  from third year scientific sections students  (Mathematics - Chemistry - Physics - Biological and Geological Sciences) at the Faculty of Education - Benha University, and their number was (10) students from each section, with 40 students for the group as a whole. The students studied the Egyptian Great Challenges program based on STEM approach, during the first semester of the academic year 2019/2020. The researchers designed two instruments, which were applied before and after the implementation of the experiment, namely, the twenty-first century skills test and the twenty-first century skills scale.  The results of the study  revealed that there were statistically significant differences at a level of significance less than or equal to (0.01) between the mean scores of the study participants in the pre and post administrations  in favor of the post administration  in both the twenty-first century skills test and the twenty-first century skills scale. There were no statistically significant differences at a level of significance less than or equal to (0.05) among the mean scores of the study participants according to the specialization variable in the post-application of each of the twenty-first century skills test and the twenty-first century skills scale, and there is a strong positive  statistically significant correlation at the level of significance (0.01)  between the scores of the study the study participants in the post administrations  of the twenty-first century skills test, and their scores in the post administration  of the twenty-first century skills scale. The study presented a number of recommendations and suggestions, including conducting training courses for teachers on the use of the STEM approach, conducting training courses for teachers to develop their twenty-first century skills, and how to develop them among their students, and developing curricula (mathematics - chemistry - physics - biological and geological sciences) at the secondary stage in light of STEM approach.

Keywords: The integrated Approach (STEM) - The Twenty-First Century Skills