الممارسات التدريسية لمعلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية الداعمة لتنمية مهارات التفکير الرياضي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 محاضر بکلية التربية-جامعة حائل طالبة دکتوراه بجامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية

2 استاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية - جامعة الفيوم

3 أستاذ تعليم الرياضيات المساعد کلية التربية - جامعة بيشة

المستخلص

تستکشف هذه الدراسة واقع الممارسات التدريسية لدى معلمات الرياضيات في المرحلة الابتدائية الداعمة لتنمية مهارات التفکير الرياضي في مدينة حائل، ولتحقيق أهدافها جرى اختيار المنهج الوصفي المسحي بوصفه منهجًا مناسبًا. وتکونت عينة الدراسة من (97) معلمة رياضيات تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة، واستخدمت الاستبانة أداة لجمع البيانات، وتکونت من (23) عبارة موزعة على مهارات التفکير الرياضي (الاستقراء، الاستنتاج، التعليل والتبرير، التخمين، التعبير بالرموز)، وتوصلت الدراسة إلى نتائج عدة، منها: أن ممارسة معلمات الرياضيات للمرحلة الابتدائية الداعمة لمهارات التفکير الرياضي" جاءت بدرجة "عالية"، بمتوسط عام بلغ(3.60 من 5)، وجاءت على الترتيب الآتي: الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية مهارة التعبير بالرموز، ثم الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية مهارة التعليل والتبرير، ثم الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية مهارة الاستنتاج، ثم الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية مهارة الاستقراء، ثم جاءت الممارسات التدريسية الداعمة لتنمية مهارة التخمين في المرتبة الخامسة. وتبين کذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α) بين استجابات أفراد الدراسة حول الممارسات التدريسية لمعلمات رياضيات المرحلة الابتدائية الداعمة لمهارات التفکير الرياضي تعزى إلى متغيِّر المؤهل العلمي، وکانت الفروق لصالح أفراد الدراسة من معلمات الرياضيات اللاتي مؤهلهن العلمي دکتوراه، ولم تظهر الدراسة فروقًا ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05 ≥α) بين استجابات أفراد الدراسة حول الممارسات التدريسية لمعلمات رياضيات المرحلة الابتدائية الداعمة لمهارات التفکير الرياضي تعزى إلى متغيِّر الخبرة التدريسية.
واستنادًا إلى نتائج الدراسة قُدمت توصيات عدة، أهمها: ضرورة تدريب المعلمات على تصميم تدريس الرياضيات في ضوء مهارات التفکير الرياضي، إضافة إلى تضمين الاختبارات الفترية والنهائية فقرات تراعي مهارات التفکير الرياضي.

الكلمات الرئيسية


Abstract

                                                                                      

The study aimed to uncover the reality of the teaching practices of mathematics teachers in the elementary stage in support of developing mathematical thinking skills in the city of Hail and to achieve the objectives of the study, the descriptive survey approach was followed, where the study sample consisted of (97) math teachers who were chosen by a simple random method, the questionnaire was used. A study tool comprised (23) statements distributed on mathematical thinking skills (induction, deduction, reasoning and justification, guessing, expression in symbols). The study reached a set of results, the most important of which are: The practice of mathematics teachers for the elementary stage in support of mathematical thinking skills "came to a" high "degree, Where the general average was (3.60 out of 5), as it came in the following order: the skill of expression in symbols, then the skill of reasoning and justification, then the skill of deduction, then the skill of induction, then the skill of guessing came in the fifth place. There are statistically significant differences at the level of significance.
 (0.05 ≥α) between the responses of the study individuals about the teaching practices of elementary school mathematics teachers supporting the mathematical thinking skills due to the scientific qualification variable, where the differences came in favor of the individuals. For a study of mathematics teachers whose scientific qualification is Ph.D., there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥α) between the responses of the study individuals about the teaching practices of primary school mathematics teachers supporting mathematical thinking skills due to the variable of teaching experience. In light of the study results, many recommendations were made, the most important of which are: Training female teachers to design teaching in light of mathematical thinking skills and including paragraphs that take into account mathematical thinking skills in the interval and final exams.

Keywords: teaching practices - mathematical thinking - elementary school - mathematics