المشکلات الإجتماعية الناتجة لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظر مقدمي الخدمة لهم في ظل ظروف جائحة کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه التربية الخاصة تخصص الاعاقة السمعية واستشاري الصحة النفسية والإعاقة بمستشفى الاحرار التعليمي بالزقازيق

المستخلص

سعى البحث الحالي إلي الکشف عن المشکلات الإجتماعية الناتجة لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظر مقدمي الخدمة لهم في ظل ظروف جائحة کورونا، حيث تکون مجتمع البحث من (187) من المعلمين مقدمي الخدمة للأطفال ذوي الإعاقة السمعية، مقسمين إلي (112) ذکور، و(75) إناث، وتم إختيار عينة البحث من بعض مدارس ومراکز الإعاقة السمعية بمحافظة الشرقية، وقد طبق عليهم مقياس المشکلات الإجتماعية (إعداد: الباحث)، وتوصلت النتائج إلي وجود المشکلات الإجتماعية الناتجة لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية في ضوء بعض المتغيرات من وجهة نظر مقدمي الخدمة لهم في ظل ظروف جائحة کورونا مع إختلاف ترتيبها حيث جاءت المشکلات الإجتماعية لديهم کالتالي: مشکلات في السلوک الإجتماعي ثم مشکلات في التواصل الإجتماعي ثم مشکلات في التعاون الإجتماعي ثم مشکلات في التوافق الإجتماعي، کذلک أسفرت النتائج عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات الذکور ومتوسط درجات الإناث في المشکلات الإجتماعية بأبعاده والدرجة الکلية، کذلک عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين مستويات الخبرة للمعلمين على مقياس المشکلات الإجتماعية بأبعاده، وقد أکد البحث في توصياته بالوقوف على المشکلات الإجتماعية الناتجة لدي الأطفال ذوي الإعاقة السمعية في ظل ظروف جائحة کورونا، ووضع الخطط العلاجية والتدريبية، وإرشاد الوالدين بأخطارها.

الكلمات الرئيسية


The social problems resulting from children with hearing Disabilities in light of some variables from the point of view of their service providers under the conditions of the Corona pandemic

Abstract:

                                                                     

The current research sought to reveal The social problems resulting from children with hearing Disabilities in light of some variables from the point of view of their service providers under the conditions of the Corona pandemic, where the research community consisted of (187) teachers who provided service to children with hearing disabilities, divided into (112) males, and ( 75) Females, and the research sample was selected from some schools and centers of hearing disability in Sharkia Governorate, The scale of social problems was applied to them (prepared by: the researcher), and the results reached to the existence of The social problems resulting from children with hearing Disabilities in light of some variables from the point of view of their service providers under the conditions of the Corona pandemic with different rank, where they came as follows: Problems in social behavior, then problems in social communication, then problems in social cooperation, then problems in social adjustment. The results also resulted in the absence of statistically significant differences between the average degrees of males and the average degrees of females in social problems in its dimensions and the total degree, as well as the absence of significant differences. A statistic between the levels of experience of teachers on the social problems scale with its dimensions, and the research confirmed its recommendations to find out the social problems resulting from children with hearing disabilities under the conditions of the Corona pandemic, and to develop treatment and training plans, and to guide parents about its dangers.

Keywords: The social problems, children with hearing Disabilities, Corona pandemic,  service providers.