الفروق العمرية بين طلاب المرحلتين الإعدادية و الثانوية في الذاکرة المستقبلية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم العلوم التربوية والنفسية - کلية التربية النوعية - جامعة بنها

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الي الکشف عن الفروق العمرية في الذاکرة المستقبلية بمکونيها الرئيسيين الاستعادية والاستباقية بين طلاب المرحلتين الاعدادية و الثانوية.
طبق الباحث مقياس الذاکرة الاستعادي و الاستباقي – من اعداده – علي عينة عشوائية استطلاعية عددها (40) من طلاب المرحلتين الاعدادية و الثانوية ، للتحقق من صدق و ثبات هذا المقياس.
و للاجابة عن أسئلة و فروض الدراسة طبق الباحث أداة الدراسة بعد تقدير صدقها و ثباتها علي عينة عشوائية أساسية من طلاب المرحلتين الاعدادية و الثانوية عددها الکلي (120): نصفهم (60) من طلاب المرحلة الاعدادية ، و النصف الأخر (60) من طلاب المرحلة الثانوية.
و تم معالجة النتائج باستخدام التحليل الاحصائي المناسب. و أظهرت نتائج الدراسة أن : الذاکرة الاستعادية تتنبأ بذاکرة طلاب المرحلتين الاعدادية و الثانوية الاستباقية ، بالاضافة الي عدم وجود تأثير للعمر علي الذاکرة المستقبلية.
و قد نوقشت النتائج في ضوء کل من الاطار النظري و الدراسات السابقة ذات الصلة. و أخيرا قدمت الدراسة الحالية عددا من التوصيات و البحوث المقترحة منبثقة من نتائجها.
الکلمات المفتاحية
1- الفروق العمرية. 2- الذاکرة الاستعادية (الماضية).
3- الذاکرة الاستباقية (المستقبلية). 4- طلاب.
5- المرحلة الاعدادية. 6- المرحلة الثانوية.

الكلمات الرئيسية


Age differences between Preparatory and Secondry stages

students in Prospective memory

 

Dr. Mamdouh Hassan Ghanem

Lecturer of Educational psychology

Department of Educational and Psychological Sciences

Faculty of Specific Education / Benha University

Abstract                   

The study aimed to reveal the age differences in Prospective memory, with its main component "retrospective and prospective " between Preparatory and Secondary stages students. The researcher applied a retrospective and prospective memory scale - prepared by him - on a volunteer exploratory sample of (40) students in the preparatory and secondary stages, to verify the validity and reliability of this scale. In order to answer the questions and hypotheses of the study, the researcher applied the study tool after estimating its validity and reliability on a basic volunteer sample of preparatory and Secondary stages students whose total number is (120): half of them (60) from preparatory  stage students, and the other half (60) from of Secondary stage students. The results were processed using appropriate statistical analysis. The results of the study showed that: Retrospective memory predicts the prospective memory of preparatory and secondary stages students, in addition to the absence of an effect of age on prospective memory. The results were discussed in the light of both the theoretical framework and related previous studies. Finally, the current study presented a number of recommendations and proposed researches stemming from its results.

key words :Age differences, Retrospective memory, prospective memory.