ما وراء الفهم وعلاقته بالذکاء اللغوى ومستوى الطموح لدى عينة من طلاب کلية التربية _ جامعة أسوان

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة اسوان

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الکشف عن الفروق بين عينة من طلاب کلية التربية _ جامعة أسوان في مهارات ماوراء الفهم تبعاً للنوع ( ذکور_ إناث ) والتخصص الأکاديمي ( علمي _ أدبي) والفروق بين الطلاب مرتفعي ومنخفضي الذکاء اللغوى ومرتفعي ومنخفضي الطموح في ماوراء الفهم، کذلک تعرف طبيعة العلاقة الارتباطية بين أبعاد مقياس ماوراء الفهم ( التقييم _الضبط_ معرفة الإستراتيجية ) والطموح ( الأکاديمي _ المهني_ الاجتماعي ) وأثر تفاعل الذکاء اللغوى والطموح على أبعاد مقياس ما وراء الفهم والدرجة الکلية، بلغت عينة البحث (155) طالباً وطالبة، وقد استخدام مقياسي ماوراء الفهم _ الذکاء اللغوى من إعداد الباحثة ومقياس الطموح إعداد: حنان فوزي ورضا ربيع ، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها : لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب في مقياس ماوراء الفهم وأبعاده تبعاً للنوع ، کذلک لم تظهر فروق تبعاً للتخصص في أبعاد مقياس ماوراء الفهم (التقييم _ الضبط) فيما عدا بعد ( معرفة الإستراتيجية ) ، وقد وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلاب منخفضي ومرتفعي الذکاء اللغوي في أبعاد ماوراء الفهم لصالح الطلاب مرتفعي الذکاء اللغوي، کما وجدت علاقة ارتباطية بين الدرجة الکلية لمقياسي ما وراء الفهم والطموح ، ولم يوجد أثر للتفاعل بين کل من الذکاء اللغوي ومستوى الطموح على أبعاد مقياس ماوراء الفهم.

الكلمات الرئيسية



Meta Comprehension and its relationship to linguistic intelligence and level of ambition among a sample of students of Faculty of Education - Aswan University

Abstract
       The aim of the current research is to reveal the differences between a sample of students of the College of Education _ Aswan University in meta-comprehension skills according to gender and academic major and the differences between students with high and low linguistic intelligence, and those with high and low ambition in meta-comprehension, as well as the nature of The correlation relationship between the dimensions of the meta-comprehension scale (assessment- monitoring -knowledge of strategy) and ambition (academic-professional-social) and the effect of the interaction of linguistic intelligence and ambition on the dimensions of the meta-comprehension scale and the Total score. The research sample reached (155) male and female students, the meta-comprehension scale and linguistic intelligence scale prepared by the researcher and the measure of ambition, prepared by: Hanan Fawzy and Reda Rabie. The research reached a set of results, the most important of which are: There are no statistically significant differences between students in the meta-comprehension scale and its dimensions according to gender, no differences appeared according to the major in the dimensions of the meta-comprehension scale (assessment _ control) except knowledge of the strategy. Statistical significance between students with low and high linguistic intelligence in the dimensions of meta-comprehension in favor of students with high linguistic intelligence, and there was also a correlation relationship between the total score of the two scales meta-comprehension and ambition, and there was no effect of the interaction between the linguistic intelligence and the level of ambition on the dimensions of the meta-comprehension scale. 
Key words: meta-comprehension - linguistic intelligence - level of ambition.