المنظومة القيمية للمعلم في ضوء الاستراتيجية القومية " رؤية مصر ٢٠٣٠"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية / جامعة طنطا

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى استنباط القيم الداعمة لإعداد وتکوين " معلمي المستقبل" في کليات التربية، وذلک في ضوء منظومة القيم المحورية التي جسدتها الاستراتيجية القومية " رؤية مصر 2030" في مجالاتها المختلفة والتي خصت منها الدراسة الحالية مجال : التعليم ، الابتکار والمعرفة والبحث العلمي ، والثقافة ، والسياسة الخارجية والأمن القومي ، والسياسة الداخلية . واستخدم المنهج الوصفي لتحقيق الهدف من الدراسة ، وکذلک منهج التحليل الفلسفي لکونه معنى بدراسة قيم المعلم ، کما استندت الدراسة إلى أسلوب تحليل المحتوى في بعده الکيفي . وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج وتوصيات أبرزها : أن نظرية الأمن القومي المصري تصاغ وحسب رؤية وفلسفة النظام المجتمعي، ووفق مصالحه وتوجهاته الفکرية والسياسية ، ووفق المتغيرات الداخلية والخارجية وما تفرضه من تحديات تهدد الأمن القومي ، أيضا يمثل المعلم حجر الزاوية في " بناء الإنسان " لکونه الأداة الفاعلة لتحقيق المنظومة القيمية التي يرتضيها المجتمع من خلال نظامه التعليمي ، کما أن الاستراتيجية القومية تضمنت العديد من القيم المحورية تضمنتها غايات وأهداف " رؤية مصر 2030" .أما عن أبرز التوصيات : بناء نظرية تربوية محددة المعالم توجه العمل التربوي وتفسر نتائجه وتدعم القيم والممارسات في إطارها ، وأيضا وضع معايير ومواصفات نموذج معلم المستقبل الذى تسعى کليات التربية إلى إخراجه / تکوينه ، مع إعادة النظر في معايير قبول واختيار المعلمين بما يتوافق مع" رؤية مصر 2030" وما تضمنته من مبادئ وأهداف .

الكلمات الرئيسية


The value system of the teacher in light of the national strategy "Vision of Egypt 2030"

By

Dr. Safaa Talaat madkour

Teacher of the foundation of Education

Faculty of Education - Tanta University

Abstract

 The study aimed to try to devise the values supporting the preparation of teachers in the faculties of education in light of the national strategy "Vision Egypt 2030" in its different dimensions . The study used the descriptive curriculum and was based on the method of content analysis with the aim of developing the value system supporting the preparation and composition of the teacher within the faculties of education. It also addressed a presentation of the controversial relationship between education and national security strategies , As well as the starting points of building the value system of the teacher, and an analysis of the dimensions of the strategy, especially the social dimension - and its axes, objectives, sub-objectives and indicators of measurement, and the axis of foreign policy, domestic policy and national security, as the umbrella framework of the national strategy down to the value system of the teacher in the light of "Vision Egypt 2030.  The study reached several findings and recommendations, the most prominent of which is that the national strategy included many values supporting the preparation and formation of the teacher within the faculties of education.  As for the most prominent recommendations: activating the role of the faculties of education in shaping thought and developing values and modifying behavior in order to enhance the national security of the state, review the vision and mission of the faculties of education and their strategic objectives to adapt to the strategic objectives and objectives of "Vision Egypt 2030." ",

  Key words: value system, teacher value composition, national strategy, Egypt Vision 2030"..