تصور مقترح لتضمين منظومة القيم العلمية للمواطنة فـى مناهـج العلـوم للمرحلـة الإعداديـة بمصـر فى ضوء تحديات القرن الواحد والعشرين

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنيا. کلية التربية. قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقديم تصور مقترح لتضمين منظومة القيم العلمية للمواطنة فى مناهج العلوم للصفوف الثلاثة للمرحلة الإعدادية بمصر فى ضوء تحديات القرن الواحد والعشرين، حيث تم التوصل إلى قائمة بتلک القيم العلمية، ثم ترتيبها هرميًا فى صورة منظومة للصفوف الثلاثة للمرحلة الإعدادية، وتم استخدام أسلوب تحليل المحتوى؛ لاستکشافها فى مناهج العلوم لکل صف على حدة باستخدام أداة التحليل الخصة بکل صف، وتمثلت فئات التحليل فى قائمة القيم العلمية للمواطنة الخاصة بکل صف، وتم اختيار الموضوع کوحدة للتحليل، والتکرارات کطريقة للعد والتسجيل، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى تضمين القيم العلمية للمواطنة فى مناهج العلوم للصفوف الثلاثة للمرحلة الإعدادية بمصر کانت أقل من (70%) وهو المستوى المقبول المحدد فى هذه الدراسة، وربما يرجع ذلک إلى أن ترکيز مناهج العلوم لا يزال يرکز على الجانب المعرفى والتحصيل لأجل الامتحانات، مع التقصير فى الاهتمام بتنمية الجانب الوجدانى، لذا أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام عند إعداد وتخطيط مناهج العلوم للمرحلة الإعدادية بالجانب الوجدانى عامة والقيم العلمية للمواطنة خاصة.

الكلمات الرئيسية


A proposed conception to include the system of scientific values of citizenship in the science curricula for the preparatory stage in Egypt in the light of the challenges of the twenty-first century

 

Abstract:

This study aimed to present a proposed scenario to include the system of scientific values ​​of citizenship in the science curricula for the three grades of the preparatory stage in Egypt with the challenges of the twenty-first century, where a list of these scientific values ​​was reached, and then arranged hierarchically in the form of a system for the three grades of the preparatory stage, and a method was used. Content Analysis; To be explored in the science curricula for each class separately, By using an analysis tool prepared for this purpose, the science curricula were analyzed in terms of: objectives, content, activities involved, exercise questions, and teacher guides, and the study found The level of inclusion of the scientific values ​​of citizenship in the science curricula for the three grades of the preparatory stage in Egypt was less than (70%), which is the acceptable level specified in this study. Therefore, the study recommended the need to pay attention to the emotional aspect in general and the scientific values ​​of citizenship, especially when preparing and planning science curricula for the preparatory stage.

 

key words:

The system of scientific values - citizenship - science curricula - the preparatory stage - the challenges of the twenty-first century
مقدمة الدراسة: