آليات مقترحة للتغلب على معوقات تطبيق الإدارة الاستراتيجية بمدارس التربية الخاصة بمصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على الإطار المفاهيمي للإدارة الاستراتيجية بالمؤسسات التعليمية، والتعرف على طبيعة إدارة مدارس التربية الخاصة ، ورصد المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الاستراتيجية من وجهة نظر عينة الدراسة، ووضع آليات للتغلب على هذه المعوقات. اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي، واعتمد في إطاره الميداني على استبانة للتعرف على معوقات تطبيق الإدارة الاستراتيجية من حيث رؤية ورسالة المدرسة لدى العاملين بمدارس التربية الخاصة. توصلت الدراسة إلى أن معوقات تطبيق الإدارة الاستراتيجية يعود إلى عدم رغبة المديرين وترددهم في استخدام هذا الأسلوب لعدم توفر الوقت الکافي أو المکافأة عليه ،وعدم وجود إطار نظري منظم ، وغياب النموذج وعدم وضوح المفاهيم المتعلقة به، وکثرة الأعباء الإدارية الملقاة على عاتق مديري المدارس ، ونقص وضعف الموارد المادية والبشرية المتاحة أمام المدراء بحيث تکون عقبة أساسية في استخدام مفهوم الإدارة الاستراتيجية، عدم رغبة المديرين وترددهم في استخدام هذا الأسلوب لعدم توفر الوقت الکافي أو المکافأة عليه، عدم وجود إطار نظري منظم ، وغياب النموذج وعدم وضوح المفاهيم المتعلقة به، کثرة الأعباء الإدارية الملقاة على عاتق مديري المدارس.

الكلمات الرئيسية


The current research amid at identify the conceptual framework for strategic management in education institutions to identify the nature of the management of  special education school to monitor the obstacles facing the application of strategic management from the point of view of the stady sample and to develop mechanisms to overcome these obstacles .The current research relied on the descriptive approach and adopted in its filed framework a questionnaire to indentify the obstacles to implementing strategic management in special education schools . The study concluded that the obstacles to implementing strategic management are due to the lack of managers desire and reluctance to use this method because of the lack of sufficient time or reward for it and the lack of a framework . The theory is structured , the lack of clarity of the concepts related to it , the large administrative burdens placed on the shoulders , the shortage and weakness of the material and human resources available to the principals , so that they are major obstacle in using the concept of strategic management among the mechanisms of overcoming the obstacles of strategicmanagers in special is education institution on strategic management and modern strategic planning methods and to use scientific modern planning methods in developing the plsns of the education .