متطلبات تطوير إدارة مدارس التربية الخاصة بمصر على ضوء الإدارة الإلکترونية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على الإطار الفکري للإدارة الإليکترونية من خلال عرض الأسس الفکرية للإدارة الإليکترونية ، و التعرف على الاسس النظرية لإدارة مدارس التربية الخاصة ،و معرفة المتطلبات الأساسية لاستخدام الإدارة الإليکترونية بمدارس التربية الخاصة من وجهة نظر عينة الدراسة ،واعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي ، واعتمد في إطارة الميداني على استبانة للتعرف على متطلبات الإدارة الإليکترونية بمدارس التربية الخاصة لتطوير الأداء الإداري لدى العاملين بإدارة مدارس التربية الخاصة ، حيث جاءت من أهم متطلبات الإدارة الإلکترونية مدير يجيد التعامل مع تکنولوجيا المعلومات ، ودعم الجهات الإدارية العليا لمدارس التربية الخاصة في مجال الإدارة الإليکترونية ،ومدير يفعل التکنولوجيا الحديثة في عمله،و دعم ثقافة الإدارة الإليکترونية في مجال العمل وتوظيفها کأداة فعالة في تيسير العملية الإدارية ، ومن متطلبات شغل الوظائف الإدارية،ضعف الاستفادة من وسائل الاتصال الحديثة و تکنولوجيا المعلومات،وضعف بيئة العمل المادية .
ومن أهم الوظائف المتعلقة بالمستلزمات البشرية التي تدير التقنية الإلکترونية الإدارية:
مدير النظام - مسئول البيانات - مسئول استرجاع المعلومات - محلل ومصمم النظام - فريق المبرمجين - مدخلو البيانات - المتخصصون في تقنيات الاتصال - المتخصصون في تشغيل الأجهزة وصيانتها.

الكلمات الرئيسية


The aim of the current research is to identify the intellectual framework of electronic management by presenting the intellectual foundations of electronic management and identifying the theoretical foundations of managing special education school and knowing the basic requirements for using electronic management in special education schools from the point of view of the study sample . The current research is based on the descriptive approach and adopted in its field framework on questionnaire to identify the requirements of electronic management in special education schools to develop the administrative performance of the employees of the administration of special education schools , as one of the most important requirements of electronic management came manager who is fluent in dealing with information technology and support the higher administrative authorities of special education schools in the filed of electronic management and a director who does modern technology in his work .And support for the higher administrative bodies of special education school in the field of electronic management and a director who does modern technology in his work and support the culture of electronic management in the field of work and employ it as an effective tool in facilitating the administrative process and from the requirements of occupying administrative positions ,weak utilization of modern means of communication and information technology and the weakness of the physical work environment.