فاعلية برنامج مقترح في تدريس قضايا التلوث النفسي لتنمية المهارات الإبداعية وتحسين مستوي السعادة النفسية لدى الطلاب المعلمين شعبة علم النفس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق تدريس علم النفس کلية التربية جامعة لافيوم

2 قسم المناهج وطرق تدريس الفلسفة کلية التربية جامعة لافيوم

3 قسم الصحة النفسية - کلية التربية جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي الکشف عن:
• قضايا التلوث النفسي المناسبة للطلاب المعلمين (شعبة علم النفس) .
• بعض المهارات الابداعية اللازمة للطلاب المعلمين (شعبة علم النفس) .
• فاعلية البرنامج المقترح في قضايا التلوث النفسي على تنمية المهارات الإبداعية لدى الطلاب المعلمين (شعبة علم النفس).
• فاعلية البرنامج المقترح في قضايا التلوث النفسي على تحسين وتنمية مستوي السعادة النفسية لدى الطلاب المعلمين (شعبة علم النفس).
وتوصلت نتائج البحث الحالي إلي:
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب "عينة البحث" في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار المهارات الإبداعية ککل لصالح التطبيق البعدي.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب "عينة البحث" في التطبيقين القبلي والبعدي في اختبار المهارات الإبداعية في کل مهارة من المهارات التي يقيسها لصالح التطبيق البعدي.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب "عينة البحث" في التطبيقين القبلي والبعدي في مقياس السعادة النفسية ککل لصالح التطبيق البعدي.
• وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطلاب "عينة البحث" في التطبيقين القبلي والبعدي في مقياس السعادة النفسية في کل بعد من الابعاد التي يقيسها لصالح التطبيق البعدي.

الكلمات الرئيسية


The current research aims at investigating the following:

  • The issues of psychological pollution suitable for pre-service teachers. (Psychology Major).
  • Some creative skills necessary for pre-service teachers. (Psychology Major).
  • The effectiveness of a suggested program in teaching the issues of psychological pollution for enhancing and developing the psychological happiness level of the pre-service teachers. (Psychology Major).

The current research found out the following results:

  • There are statistically significant differences between the mean scores of the students "the research sample" in the pre-post administration of the creative skills test as a whole in favor of the post administration.
  • There are statistically significant differences between the mean scores of the students "the research sample" in the pre-post administration of the creative skills test regarding each measured skill in favor of the post administration.
  • There are statistically significant differences between the mean scores of the students "the research sample" in the pre-post administration of the psychological happiness scale as a whole in favor of the post administration.
  • There are statistically significant differences between the mean scores of the students "the research sample" in the pre-post administration of the psychological happiness scale regarding each measured dimension in favor of the post administration.