الخصائص السيکومترية لمقياس الصلابة النفسية لدي طلاب المرحلة الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم الصحة النفسية - کلية التربية - جامعة الفيوم

2 جامعة الفيوم/کلية التربية

3 کلية التربية للطفولة المبکرة - جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس الصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة، وتکونت عينة البحث من(262) طالب وطالبة من کليات ( آداب، تمريض، تربية) بمحافظة الفيوم للعام الدراسي 2018-2019م ، بمتوسط عمرى مقداره (961,20) عامًا وانحراف معياري مقداره (633,) ، وقد أجرت الباحثة المعالجة الإحصائية لنتائج تطبيق مقياس الصلابة النفسية على عينة الدراسة ، وکشفت نتائج البحث عن تمتع مقياس الصلابة النفسية بمعاملات ثبات وصدق مرتفعة، ومن ثم تم التأکد من الخصائص السيکومترية للمقياس (الصدق والثبات) مما يؤکد على کفاءته في قياس الصلابة النفسية لدى طلبة الجامعة والثقة في النتائج المترتبة على استخدامه.
The present research aim to investigate the psychometric properties of the psychological hardness scale among university students. the study sample consisted of (262) male and female students from faculties(education, arts, nursing) in Fayoum Governorate for the academic year (2018-2019), with an average age of (20.961) and standard deviation of (.633). the researcher conducted the statistical analysis for data of the application of Mental Toughness scale on the sample of the study the results of the study revealed that the Mental Toughness scale has high reliability and validity coefficients thus the psychometric characteristics of the scale (stability and validity) were confirmed this confirms its efficiency in measuring the passive Mental Toughness of university students and confidence in the result of using it.

الكلمات الرئيسية


 The present research aim to investigate the psychometric properties of the psychological hardness scale among university students. the study sample consisted of (262) male and female students from faculties(education, arts, nursing) in Fayoum Governorate for the academic year (2018-2019), with an average age of (20.961) and standard deviation of (.633). the researcher conducted the statistical analysis for data of the application of Mental Toughness scale on the sample of the study the results of the study revealed that the Mental Toughness scale has high reliability and validity coefficients thus the psychometric characteristics of the scale (stability and validity) were confirmed this confirms its efficiency in measuring the passive Mental Toughness of university students and confidence in the result of using it.