الحساسية للرفض الاجتماعي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علم النفس - کلية التربية - جامعة الفيوم - مصر

2 قسم علم النفس التربوي - کلية التربية - جامعة الفيوم - مصر

المستخلص

هدف هذا البحث إلى تعرف الفروق في مستوى الحساسية للرفض الاجتماعي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية بمحافظة الفيوم في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية کالنوع (ذکور – إناث)، الصف الدراسي (الأول - الثاني الثالث الإعدادي)، منطقة السکن (ريف – حضر)، الترتيب بين الإخوة (الأصغر – الأوسط – الأکبر)، مستوى تعليم الأب (اُمِّي - متوسط – عالي)، مستوى تعليم الأم (اُمِّي - متوسط – عالي)، عمل الأم (تعمل – لا تعمل)، لدى عينة مکونة من (508) تلميذًا وتلميذةً من صفوف المرحلة الإعدادية بمحافظة الفيوم للعام الدراسي 2019 – 2020م، وطُبِّق عليهم مقياس الحساسية للرفض الاجتماعي (إعداد الباحث). وتوصلت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين تلاميذ المرحلة الإعدادية في الحساسية للرفض الاجتماعي ترجع إلى متغير النوع والصف الدراسي والترتيب بين الإخوة ومستوى تعليم الأب، بينما کشفت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين التلاميذ في الحساسية للرفض الاجتماعي ترجع إلى متغير منطقة السکن لصالح التلاميذ الذين يسکنون الريف. ووجود فروق دالة إحصائيًا بين التلاميذ في الحساسية للرفض الاجتماعي ترجع إلى متغير مستوى تعليم الأم لصالح التلاميذ أبناء الأمهات ذوات مستوى التعليم الأُمِّي، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين التلاميذ في الحساسية للرفض الاجتماعي ترجع إلى متغير عمل الأم لصالح التلاميذ أبناء الأمهات العاملات.

الكلمات الرئيسية


The current research aims atrevealing the differences in the social rejection sensitivity level among preparatory stage students in Fayoum governorate in light of some demographic variables such as gender (males - females), grade (first - second - third), residential area (rural - urban), arrangement among siblings (younger - middle - eldest), father's educational level (illiterate – intermediate - advanced), mother's educational level (illiterate - intermediate - advanced), and mother's work (working - not working). 508 male and female preparatory stage students in Fayoum Governorate in the academic year 2019-2020 A.D. represent the sample of the current research. The researcher used the social rejection sensitivity scale (prepared by the researcher). The results revealed that there are no statistically significant differences among preparatory stage students in social rejection sensitivity due to the variables of gender, grade, arrangement among siblings and the educational level of fathers. Statistically significant differences among preparatory stage students in social rejection sensitivity due to the variable of the residential area in favor of the students who live in the countryside, statistically significant differences among preparatory stage students in social rejection sensitivity due to the variable of the educational  level of mothers in favor of the students whose mothers are illiterate, and statistically significant differences among preparatory stage students in social rejection sensitivity due to the variable of mother's work in favor of the students whose mothers are working were revealed.