برنامج قائم على نظرية البنتاجرام؛ لتنمية مهارات الاستدلال النحوي والتذوق البلاغي لدى الطلاب معلمي اللغة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة الاسکندرية

المستخلص

يهدف هذا البحث إلى الکشف عن فاعلية برنامج قائم على نظرية البنتاجرام؛ فى تنمية مهارات الاستدلال النحوي، والتذوق البلاغي لدى الطلاب معلمي اللغة العربية بکلية التربية جامعة الإسکندرية؛ حيث أعدت الباحثة قائمتين:إحداهما؛ قائمة مهارات الاستدلال النحوي، والأخرى قائمة بمهارات التذوق البلاغي، وکتابًا للطالب المعلم، ودليلًا لعضو هيئة التدريس. واشتمل کتاب الطالب المعلم على عدد من القضايا المجتمعية مع الترکيز على المعالجات اللغوية للنصوص الأدبية(الشعرية) المعبرة عن تلک القضايا، ونُفذ فى فترة امتدت إلى خمسة أسابيع بواقع مرتين أسبوعيًا على عينة قوامها 55 طالبًا وطالبة، ولقياس فاعلية البرنامج أعدت الباحثة اختبارًا للاستدلال النحوي، واختبارًا للتذوق البلاغي. وقد کشفت نتائج البحث بعد التطبيقين: القبلى، والبعدى للأدوات على الطلاب عينة البحث؛ عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0,01 بين متوسطى درجات التطبيقين: القبلى ، والبعدى؛ لصالح التطبيق البعدي فى اختبارى: الاستدلال النحوي، والتذوق البلاغي؛ مما يدل على تأثير - المتغير المستقل- برنامج قائم على نظرية البنتاجرام فى مستوى نمو -المتغيرين التابعين- الاستدلال النحوي، والتذوق البلاغي لدى الطلاب معلمي اللغة العربية.

الكلمات الرئيسية


Abstract

This research aims to uncover the effectiveness of a program based on Pentagram theory. In developing the skills of grammatical reasoning and rhetorical appreciation among students, teachers of the Arabic language at the Faculty of Education, Alexandria University; The researcher prepared two lists: one of them; List of grammatical reasoning skills, the other list of rhetorical appreciation skills, a book for the student teacher, and a guide for the faculty member. The student teacher book included a number of issues, and was implemented over a period of five weeks, twice a week, on a sample of 55 male and female students. To measure the program’s effectiveness, the researcher prepared a grammatical reasoning test and a rhetorical appetite test. The results of the research were revealed after the two applications: pre and post, for the tools on the research sample students; There were statistically significant differences at the level of 0.01 between the mean scores of the two applications: the pre and post. In favor of the post application in my tests: grammatical reasoning and rhetorical appreciation; Which indicates the effect of - the independent variable - a program based on Pentagram theory on the level of growth of - the dependent variables - the syntactic reasoning, and rhetorical appreciation of students, teachers of the Arabic language.
Key words: Pentagram theory - Syntactic inference - Rhetorical Appreciation.