فاعلية نموذج تدريسي قائم على نظرية ما بعد البنائية في تنمية مهارات الکتابة والتفکير التأملي والتحصيل لدى الطالبات المعلمات بکلية التربية بالمجمعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بأسوان

المستخلص

هدف البحث إلى: تحديد مهارات الکتابة اللازمة للطالبات المعلمات، و بناء نموذج تدريسي قائم على نظرية ما بعد البنائية، والتحقق من فاعليته في تنمية مهارات الکتابة و التفکير التأملي و التحصيل لدى الطالبات معلمات بکلية التربية بالمجمعة، تم إعداد اختبار مهارات الکتابة، و إعادة تقنين لمقياس التفکير التأملي Kember et al ، واختبار تحصيلي في مقرر اتجاهات حديثة في استراتيجيات التدريس، وبناء نموذج تدريسي قائم على نظرية ما بعد البنائية من أربع مراحل، واستغرقت تجربة البحث فصلاً دراسيًا کاملًا، وتکونت مجموعة البحث من 117 طالبة معلمة بکلية التربية بالمجمعة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية قوامها 77 طالبة، ومجموعة ضابطة قوامها 40 طالبة، واعتمد البحث على المنهج التجريبي لدراسة فاعلية النموذج المقترح، وأسفرت تجربة البحث عن فاعلية النموذج التدريسي المقترح في تنمية مهارات الکتابة و التفکير التأملي والتحصيل حيث وجدت فروقا دالة عند مستوى 0.00 ، (0.005)، 0.00 على الترتيب بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية، و للنموذج حجم تأثير متوسط في تنمية مهارات الکتابة، وحجم تأثير صغير في تنمية مهارات التفکير التأملي، وحجم تأثير کبير في التحصيل، وأوصى البحث بتوظيف النموذج التدريسي القائم على نظرية ما بعد البنائية الذي قدمه البحث في إکساب الطلاب المعلمين مهارات الکتابة والتفکير التأملي، وتشجيع المعلمين على استخدام الکتابة في أثناء ممارسة التدريس، وتدريب أعضاء هيئة التدريس بکلية التربية على استخدام نماذج ما بعد البنائية في التدريس .

الكلمات الرئيسية


The effectiveness  of A Proposed Teaching Model based on constructivism theory on Developing Writing Skills, Reflective Thinking, and Achievement of Students Teacher at Al Majmaah faculty of education

Abstract

The research aimed to: Determine the necessary writing skills for student teachers, develop a teaching model based on post constructivism theory, and verify the effectiveness of the proposed model in developing writing skills, reflective thinking and achievement among students teacher at Al Majmaah College of Education.  A writing skills test was prepared And a re-standardize of Kember et al reflective thinking scale., an achievement test in a course on Modern Trends in Teaching Strategies, a teaching model based on post-constructivism theory of four stages developed ,

 The research Experiment took an entire semester, the research group consisted of 117 students teacher divided into two groups: an experimental group of 77 students, and a control group of 40 students.

The research used experimental approach to study the effectiveness of the proposed model.

Results showed The effectiveness of the proposed teaching model in developing writing skills, reflective thinking and achievement, significant differences were found at the level of 0.00, (0.005), 0.00 respectively between the mean scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group, and the research recommended: Encouraging teachers to use writing during the teaching practice, And training faculty members in the College of Education to use post-constructivism models in teaching

Key words: Writing skills - Reflective thinking - Post constructivism - Questioning - Teaching models- scaffolding-achievement