استخدام استراتيجية التعلم بالنمذجة لتنمية الوعي المکاني والاستمتاع بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية المعاقين عقليًا في مقرر الدراسات الاجتماعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- جامعة المنصورة

المستخلص

استهدف البحث الحالي تعرف فاعلية استخدام استراتيجية التعلم بالنمذجة في تنمية الوعي المکاني والاستمتاع بالتعلم لدى عينة من تلاميذ الصف السادس الابتدائي المعاقين عقلياً, وللتحقق من هذا الهدف قامت الباحثة بإعداد قائمة بأبعاد الوعي المکاني اشتملت على بعد (تعرف الأشکال والأماکن- تعرف مواقع الأماکن- تعرف جهات الأماکن- تعرف المسافة بين الأماکن- إدراک العلاقة بين الأماکن), صممت في ضوئها دليل المعلم لتدريس مقرر الدراسات الاجتماعية لهذا الصف , کذلک کراسة نشاط للتلميذ, حيث راعت الباحثة توافر الأنشطة والمخططات البصرية التي تمکن التلاميذ من تعرف طبيعة المکان الذي يعيشون فيه, کما أعدت الباحثة اختباراً للوعي المکاني, ومقياساً للاستمتاع بالتعلم؛ حيث اشتمل الأخير على بُعد (الاستمتاع بتنفيذ الأنشطة- الاستمتاع بحل الواجبات المنزلية- الاستمتاع بدراسة مقرر الدراسات الاجتماعية), وتم تطبيق الاختبارين قبل التدريس وبعده لمجموعتي البحث التجريبية والضابطة, حيث جاءت النتائج کالآتي:
1. فاعلية استراتيجية التعلم بالنمذجة في تنمية الوعي المکاني لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي المعاقين عقلياً.
2. فاعلية استراتيجية التعلم بالنمذجة في تنمية الاستمتاع بالتعلم لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي المعاقين عقلياً.

الكلمات الرئيسية


Using the Learning by Modeling Strategy to Develop Spatial Awareness and Enjoyment of Learning among Mentally- Impaired Primary Stage Pupils in Social Studies

 

Prepared by

Dr. TahanyAttia Mahmoud Elbanna

Lecturer of curriculum and methods of teaching social studies

Faculty of Education, Mansoura University

ABSTRACT

The current research aimed at identifying the effectiveness of using the learning by modeling strategy in developing spatial awareness and enjoyment of learning among a sample of mentally- impaired sixth grade pupils. To verify that aim, the researcher prepared a list of spatial awareness dimensions that included the dimensions of (recognizing shapes and places - recognizing locations of places - recognizing directions of Places –recognizing the distance between places - perceiving the relationship between places). A teacher's guide was designed in the light of that list for the purpose of teaching the social studies course for that class. An activity booklet for the pupils was prepared as well, where the researcher considered the availability of activities and visual schemes that enable pupils to recognize the nature of the place where they live. The researcher used a test of spatial awareness and an enjoyment of learning scale which included the dimensions of (enjoying the implementation of activities - enjoying solving homework - enjoying studying the social studies course). The instruments of the research were administered to both the experimental and control groups before and after the treatment. The results were as follows:

1-      The effectiveness of the learning by modeling strategy in developing the spatial awareness of the mentally- impaired sixth graders of the primary stage.

2-      The effectiveness of the learning by modeling strategy in developing the enjoyment of learning among the mentally- impaired sixth graders of the primary stage.

Keywords: learning by modeling - spatial awareness - enjoyment of learning - the mentally- impaired students.