فاعلية نموذج أبلتون في تدريس وحدة مقترحة لتنمية المفاهيم الجغرافية الطبية والوعي الصحي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بالغردقة - جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية نموذج أبلتون في تدريس الوحدة المقترحة " الجغرافيا الطبية وتأثيرها علي صحة الانسان " لتنمية المفاهيم الجغرافية الطبية والوعي الصحي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وتکونت مجموعة البحث من المجموعة التجربية وعددها ( 15 ) تلميذاً ، وتم تطبيق أدوات البحث قبليًا (اختبار المفاهيم الجغرافية الطبية - مقياس الوعي الصحي ) ، ثم تدريس الوحدة المقترحة وفقاً لنموذج أبلتون ، ثم تطبيق أدوات البحث بعديًا ، وتوصلت نتائج البحث إلى أن هناک فاعلية لنموذج أبلتون في تدريس الوحدة المقترحة علي تنمية المفاهيم الجغرافية الطبية والوعي الصحي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وفي ضوء ذلک وضعت مجموعة من التوصيات والبحوث المقترحة .
The aim of the research is to identify the effectiveness of the Appleton model in teaching the proposed unit "Medical Geography and its Impact on Human Health" to develop medical geographical concepts and health awareness among preparatory school students. The research group consisted of the experimental group of (15) students, and the research tools were applied before (Geographical Medical Concepts Test - Health Awareness Scale), then teaching the proposed unit according to the Appleton Model, then applying research tools , and the results of the research concluded that there is an effectiveness of the Appleton Model in teaching the proposed unit on developing medical geographical concepts and health awareness among middle school students, and in light of this developed a set of recommendations and proposed research.

الكلمات الرئيسية


The effectiveness of the Appleton model in teaching a proposed unit to develop medical geographic concepts and health awareness among preparatory school students

 

Abstract:

The aim of the research is to identify the effectiveness of the Appleton model in teaching the proposed unit "Medical Geography and its Impact on Human Health" to develop medical geographical concepts and health awareness among preparatory school students. The research group consisted of the experimental group of (15) students, and the research tools were applied before (Geographical Medical Concepts Test - Health Awareness Scale), then teaching the proposed unit according to the Appleton Model, then applying research tools , and the results of the research concluded that there is an effectiveness of the Appleton Model in teaching the proposed unit on developing medical geographical concepts and health awareness among middle school students, and in light of this developed a set of recommendations and proposed research.

Key Words:  Appleton model - Medical geographic concepts - Health awareness