فاعلية الأنفوجرافيک في تدريس التربية الفنية لتنمية بعض المهارات الفنية والتفکير البصري لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة المنيا . کلية التربية. قسم المناهج وطرق التدريس.

المستخلص

هدف البحث إلى تعرف فاعلية استخدام الأنفوجرافيک فى تدريس التربية الفنية لتنمية بعض المهارات الفنية والتفکير البصرى لدى تلاميذ الصف الثانى الاعدادى ، ولتحقق هذا الهدف تم إعداد دليل المعلم وأوراق عمل التلاميذ لتوضيح باستخدام الانفوجرافيک في تدريس التربية الفنية لتلاميذ الصف الثانى الإعدادى ، و بطاقة ملاحظة المهارات الفنية ، واختبار قياس مهارات التفکير البصري لدى تلاميذ الصف الثانى الإعدادى. واستخدم البحث المنهج شبه التجريبى ذو المجموعتين حيث تم اختيار مجموعتين إحداهما ضابطة درست الوحدة الأولى (أساسيات في الفن) بالفصل الدراسي الأول للصف الثاني الإعدادي باستخدام الطريقة المعتادة وأخرى تجريبية درست ذات الوحدة باستخدام الأنفوجرافيک، وتم تطبيق بطاقة الملاحظة واختبار قياس مهارات التفکير البصرى على المجموعتين قبل وبعد التدريس ، وأظهرت النتائج فاعلية استخدام الأنفوجرافيک في تدريس التربية الفنية لتنمية بعض المهارات الفنية والتفکير البصري لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية.

The aim of the research is to know the effectiveness of using infographics in teaching art education to develop some technical skills and visual thinking among students of the second year of middle school. And a test of measuring the visual thinking skills of second year preparatory students The research used the quasi-experimental approach with two groups, where two groups were chosen, one of them was a control group who studied the first unit (basics in art) in the first semester of the second year of middle school using the usual method, and an experimental group studied the same unit using an infographic, and the observation card and a test measuring visual thinking skills were applied to the two groups

الكلمات الرئيسية


The effectiveness of using infographics in teaching art education to develop some artistic skills and visual thinking among middle school students.

Dr.eman essa ghaly hana

Abstract:

The aim of the research is to know the effectiveness of using infographics in teaching art education to develop some technical skills and visual thinking among students of the second year of middle school. And a test of measuring the visual thinking skills of second year preparatory students The research used the quasi-experimental approach with two groups, where two groups were chosen, one of them was a control group who studied the first unit (basics in art) in the first semester of the second year of middle school using the usual method, and an experimental group studied the same unit using an infographic, and the observation card and a test measuring visual thinking skills were applied to the two groups before After teaching, the results showed the effectiveness of using infographics in teaching art education to develop some artistic skills and visual thinking among middle school students.