النموذج البنائي للعلاقات بين الشفقة بالذات والکمالية متعددة الأبعاد في التنبؤ بقلق الأداء الموسيقى لدى طلاب کلية التربية النوعية جامعة القاهرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية النوعية جامعة القاهرة

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية تعرف النموذج البنائي للعلاقات بين الشفقة بالذات والکمالية متعددة الأبعاد في التنبؤ بقلق الأداء الموسيقى لدى طلاب کلية التربية النوعية من أقسام الموسيقى، وتکونت العينة النهائية من [160] طالباً وطالبة، منهم [70] طالباً، و[90] طالبة، واستخدمت الدراسة مقياس قلق الأداء الموسيقى، ومقياس الشفقة بالذات ومقياس الکمالية متعددة الأبعاد وهما من إعداد الباحثة واستخدمت الدراسة الأساليب الإحصائية التالية: التحليل العاملي التوکيدي، واختبار "ت"، ومعامل الارتباط، وتحليل الانحدار المتعدد، وتحليل المسار باستخدام برنامج [SPSS.V.25]، وباستخدام برنامج [Liseral.V.8.8]، حيث أظهرت نتائج الدراسة وجود مستوى متوسط من قلق الأداء الموسيقى والشفقة بالذات والکمالية متعددة الأبعاد لدى طلاب أقسام الموسيقى بکلية التربية النوعية، ووجود علاقة سالبة ودالة إحصائيًا عند مستوى [01,] قلق الأداء الموسيقي والبعد الإيجابي للکمالية، والبعد الإيجابي للشفقة بالذات، ووجود علاقة موجبة ودالة إحصائيًا عند مستوى [01,] قلق الأداء الموسيقي والبعد السلبي للکمالية، والبعد السلبي للشفقة بالذات، وإمکانية التنبؤ من الشفقة بالذات [العوامل والدرجة الکلية] بقلق الأداء الموسيقى ومکوناته المختلفة، مع اختلاف نسب إسهام کل عامل من العوامل، وإمکانية التنبؤ من الکمالية [العوامل والدرجة الکلية] بقلق الأداء الموسيقى ومکوناته المختلفة، مع اختلاف نسب إسهام کل عامل من العوامل، و أن المتغيرات المستقلة [الشفقة بالذات والکمالية متعددة الأبعاد] کانت قادرة على تفسير حوالي [2,89 %] من التباين في درجات المتغير التابع [قلق الأداء الموسيقى] وهذا يدل على ارتفاع مستوى الدلالة العملية للنموذج المقترح.

الكلمات الرئيسية



The structural model of the relationships between self-compassion and multidimensional perfectionism in predicting musical performance anxiety among students of the Faculty of Specific Education, Cairo University

Dr. Ghada Abdel Reham Ali

Teacher of psychology, music education

College education quality Cairo University

 

Abstract:

he current study aimed to identify the structural model of the relationships between Self-compassion and multi-dimensional perfectionism in predicting musical performance anxiety among students of the Faculty of Specific Education from the music departments, and the final sample consisted of [160] male and female students, including (70) male and (90) female students, and the study was used. The Music Performance Anxiety Scale, the Self-Compassion Scale and the Perfectionism Scale were prepared by the researcher. The study used the following statistical methods: confirmatory factor analysis, “T” test, correlation coefficient, multiple regression analysis, and path analysis using the [SPSS.V.25] program, and by using the program [Liseral.V.8.80], where the study results showed the following: There is a moderate level of musical performance anxiety, self- compassion, and perfectionism among students in the music departments of the Faculty of Specific Education. There is a negative and statistically significant relationship at the level of [0.01] musical performance anxiety, the positive dimension of perfectionism, and the positive dimension of self-compassion and there is a positive and statistically significant relationship at the level of [0.01] musical performance anxiety, the negative dimension of perfectionism, and the negative dimension of self-compassion. It is possible to predict from self-compassion [factors and overall degree] anxiety in performance of music and its various components, with different proportions of the contribution of each of the factors. It can be predicted from perfectionism [factors and overall degree] by anxiety in musical performance and its different components, with different proportions of the contribution of each of the factors. That the independent variables [Self-compassion and perfectionism] were able to explain about [89.2%] of the variance in the degrees of the dependent variable [music performance anxiety] and this indicates the high level of practical significance of the proposed model.

Keywords: Music Performance Anxiety - Self-compassion- multidimensional Perfectionism.