آليات تعزيز إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

آليات تعزيز إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس
هدفت الدراسة إلى وضع آليات لتعزيز إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وتم تطبيق استبانة للتعرف على واقع إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر ومعوقات إدارته على عينة من أعضاء هيئة التدريس بلغت (469) عضوا بنسبة نسبة 8.9 % من مجمل أعضاء هيئة التدريس بمختلف کليات الجامعة، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج من أهمها: أن إجمالي درجة توافر إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر جاء بدرجة ضعيفة، بوزن نسبي بلغ (1.50) وفقا لمقياس ليکرت الثلاثي، بنسبة مئوية بلغت (50.1%)، وأن معوقات إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر، جاءت بدرجة موافقة کبيرة، بوزن نسبي بلغ (2.44)، وقد خرجت الدراسة بوضع آليات لتعزيز إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر في المحاور التالية (تخطيط رأس المال الاجتماعي، تنظيم رأس المال الاجتماعي، توجيه وتقويم رأس المال الاجتماعي)، إضافة إلى رصد بعض معوقات إدارة رأس المال الاجتماعي بکليات جامعة الأزهر وتحديد سبل التغلب عليها.
الکلمات المفتاحية: رأس المال الاجتماعي، إدارة رأس المال الاجتماعي، الجامعات.

الكلمات الرئيسية


Techniques of enhancing social capital management According to faculties’ perspectives at Al-Azhar University

Dr. Shazli Younes Ali Galal

 

Dr. Mahmoud Mostafa Ahmed Ahmed

Lecturer of Administration, Planning and Comparative Studies - College of Education for Boys - Al-Azhar University

ShazliGalal.8@azhar.edu.eg

Lecturer of Administration, Planning and Comparative Studies - College of Education for Boys - Al-Azhar University

dr_mahmoudaboelroos@azhar.edu.eg

Abstract

The study aimed at proposing techniques for enhancing social capital management among faculty members at Al-Azhar University. To achieve the aim of this study, the researchers adopted the descriptive approach and developed a questionnaire for identifying the current state of social capital management and its obstacles among faculty members at Al-Azhar University colleges. It was administered to a sample of (469) participants, that equals (8.9%) of the total number of faculty members at Al-Azhar University colleges. The findings of the study indicated that; the availability degree of social capital management as perceived by faculty members on the whole degree was weak, in a relative weight of (1.50) and a percentage of (50.1%), based on 3-point Likert scale, while the degree of agreement on the obstacles of social capital management as perceived by faculty members was high, in a relative weight of (2.44). Based on the findings of the study, the researchers proposed some techniques for enhancing social capital management among Al-Azhar University colleges according to the following axes: (planning of social capital, organizing of social capital, directing and evaluating of social capital), in addition to identifying some of the obstacles of social capital management and ways to overcome them.

Key words: social capital, social capital management, universities.