توظيف مهارات التفکير المنظومي في عمليات حل المشکلة " رؤية مقترحة من منظور سوسيوتربوي "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بنين بالقاهرة - جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف البحث صوغ رؤية مقترحة تتضمن کيفية توظيف مهارات التفکير المنظومي في عمليات حل المشکلة وهذه الرؤية من منظور سوسيوتربوي ، حيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي للتعرف على آراء خبراء التربية وعلم الاجتماع والخدمة الاجتماعية حول أهمية بنود أداة البحث وهي الاستبانة تبعًا للمنهج المستخدم ، وقد اشتملت الأداة على محاور وبنود تغطي المهارات الأساسية للتفکير المنظومي والتي لا غنى عنها عند مواجهة المشکلة والشروع في عمليات حلها وفق هذا النمط من التفکير ، وطُبقت الأداة في صورتها النهائية بعد التحکيم المبدئي لها على عينة قوامها (66) خبيرًا ، وأسفرت نتائج البحث عن مجموعة من التدابير والإجراءات والآليات التي يلزم القيام بها عند التعامل مع المشکلة لتوظيف مهارات التفکير المنظومي في عمليات الحل تبعًا لوجهة نظر أفراد العينة ؛ وعليه وُضعَت الرؤية المقترحة في ضوء ما أسفرت عنه النتائج ، وأوصى البحث في نهايته بتعميم تلک النتائج والرجوع إلى الرؤية المقترحة کدليل أو مرشد لمن يبتغي استخدام تلک المهارات في عمليات حل المشکلة ، واقترح فتح آفاق جديدة لبحوث إجرائية عن هذا النمط من التفکير ودوره في تنمية القدرة على حل المشکلات المجتمعية المعاصرة ، وتدريب الأفراد في مراحل التعليم قاطبة على مهاراته لإکسابهم إياها وفهمهم لطبيعتها ، ووعيهم بتطبيقاتها وما تحمله من تضمينات ، واتصافهم بها حال التصدي لمواجهة المشکلات الآنية أو الوقاية من المشکلات المستقبلية.

الكلمات الرئيسية


Employing systemic thinking skills in problem solving processes

"a proposal vision from a socio- educational  perspective" 

Preparation

Dr. Mohammed Mohammed Ahmed Abdul Khaliq

Doctor of Foundations of  Education Department

Faculty of Education for Boys in Cairo - Al-Azhar University

 

ABSTRACT

The research aimed to formulate a proposed vision that includes how to employ systemic thinking skills in problem-solving processes from a socio-educational perspective, the descriptive analytical approach was used to identify the opinions of experts of education, sociology and social work about the importance of the items of the research tool, which is the questionnaire according to the approach used, the tool included themes/axis and items that cover the basic skills of systemic thinking that are indispensable when facing the problem and initiating the processes of solving it according to this type of thinking, the tool was applied in its final form after its initial arbitration on a sample of (66) experts, the findings of the research resulted in a set of measures, procedures and mechanisms that need to be implemented when dealing with the problem to employ the skills of systemic thinking in the solution processes according to the point of view of the sample members; Accordingly, the proposed vision was developed in the light of the findings, the research at its end recommended generalizing those findings and referring to the proposed vision as a guide for those who want to use those skills in problem solving processes. In addition the researchs suggested opening new horizons for procedural researchs on this type of thinking and its role in developing the ability to solve contemporary societal problems, and training individuals in all stages of education on its skills to acquire them and to understand its nature, and to be aware of its applications and the implications it carries, and their characterization of it when confronting immediate problems or prevention of future problems.

Key words: systemic thinking - systemic thinking skills - problem solving processes – societal  problem -employment.