فاعلية برنامج مقترح في نظم المعلومات الجغرافية لتنمية مهارات معالجة المرئيات الفضائية وحب الاستطلاع الجغرافي لدى طلاب کلية التربية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية- شبين الکوم- محافظة المنوفية

المستخلص

استهدف البحث الکشف عن مدي فاعلية برنامج مقترح في نظم المعلومات الجغرافية لتنمية مهارات معالجة المرئيات الفضائية وحب الاستطلاع الجغرافي لدى طلاب کلية التربية، ولتحقيق ذلک تم استخدام کلا من المنهج الوصفي والمنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعة الواحدة, وتکونت عينة البحث من )30) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة شعبة الجغرافيا بکلية التربية بشبين الکوم بمحافظة المنوفية، وقد تم إعداد اختبار لمهارات معالجة المرئيات الفضائية, وبطاقة ملاحظة أداء مهارات معالجة المرئيات الفضائية, ومقياس حب الاستطلاع الجغرافي، وتم تطبيقهم قبليا على مجموعة البحث ثم التدريس باستخدام برنامج نظم المعلومات الجغرافية المقترح, ثم تطبيق أدوات البحث بعديا على مجموعة البحث.
وقد أشارت نتائج البحث إلى وجود فرق دال إحصائيا بين متوسطي درجات الطلاب في التطبيقين القبلي والبعدى في کل من اختبار مهارات معالجة المرئيات الفضائية, وبطاقة ملاحظة أداء مهارات معالجة المرئيات الفضائية, ومقياس حب الاستطلاع الجغرافي, لصالح التطبيق البعدي وهذا يشير إلى أن برنامج نظم المعلومات الجغرافية المقترح ساهم في تنمية مهارات معالجة المرئيات الفضائية وحب الاستطلاع الجغرافي لدى طلاب کلية التربية.

الكلمات الرئيسية


The Effectiveness of a proposed program in geographic information systems to develop the skills of processing Satellite Images and Geographic curiosity Among The students of the Faculty of Education.

Prepared by Dr / Soha Hamdy Mohamed Zewein [[1]]

 

Abstract: The research aimed at investigating The Effectiveness of a proposed program in geographic information systems to develop the skills of processing satellite Images and geographic curiosity among students of the Faculty of Education. Both the descriptive approach and the experimental approach based on the design of one group were used. The research sample consisted of (30) students from the fourth year of the Geography Division at the Faculty of Education in Shebin al-Kom, Menoufia Governorate. Each of the satellite Images processing skills test, the space visualization skills performance note card, and the geographic curiosity scale, were previously applied to a group Research and teaching using the proposed GIS program, and then apply remote research tools to the research group.

The research findings and results showed that: There is a statistically significant difference between the mean scores of students in the pre and post applications in each of the satellite Images processing skills test, the space visual processing skills performance observation card, and the geographic curiosity scale, in favor of the post application. This indicates that the proposed GIS program contributed to the development of skills Processing satellite Images and geographic curiosity among students of the Faculty of Education.

Keywords: Geographic information systems, Satellite Images, Geographic curiosity.


[1] Assistant Professor of Curricula and Methods of Teaching Geography - Faculty of Education - Menoufia University.