نظام مقترح للتعليم البديل فى مصر على ضوء الخبرة الأمريکية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة العريش

المستخلص

هدفت البحث إلى تقديم نظام مقترح للتعليم البديل فى مصر على ضوء الخبرة الأمريکية، من خلال تعرف الأسس النظرية لنظام التعليم البديل وفقا للأدبيات التربوية المعاصرة، وتحديد واقع نظام التعليم البديل فى الولايات المتحدة الأمريکية فى إطار سياقه الثقافى والمجتمعى، ومحاولة رصد محاولات التعليم البديل وأشکاله فى مصر، والوصول لمجموعة من البدائل المقترحة لنظام التعليم البديل فى مصر، ووضع نظام مقترح للتعليم البديل فى مصر فى ضوء الخبرة الأمريکية، وبما يتفق مع ظروف المجتمع المصري.
في ضوء طبيعة الموضوع، وهدفه، اعتمد الباحث على أسلوب تحليل النظم System Analysis Approach فى إطار الدراسات التربوية المقارنة حيث الاعتماد على الأبعاد الخمسة في الدراسات التربوية المقارنة وهى: البعد التاريخى، البعد الوصفى، البعد التحليل الثقافى ، البعد المقارن التفسيرى، والبعد التنبؤى".
وبعد توظيف المعالجة المنهجية للبحث، تم التوصل إلى بدائل مقترحة لنظام التعليم البديل فى مصر، ومقارنة البدائل المطروحة وفق معايير محددة، تم التوصل إلى نظام مقترح للتعليم البديل فى مصر فى ضوء الدراسة النظرية وخبرة الولايات المتحدة الأمريکية، وبما يتفق مع ظروف المجتمع المصرى.

الكلمات الرئيسية


Research Summary

­­

The study aimed to present a proposed system for alternative education in Egypt in light of the American experience, by identifying the theoretical foundations of the alternative education system in accordance with contemporary educational literature, and to determine the reality of the alternative education system in the United States of America in the context of its cultural and societal context, and to try to monitor the attempts and forms of alternative education in Egypt, reaching a set of proposed alternatives for the alternative education system in Egypt, and developing a proposed system for alternative education in Egypt in light of the American experience, and in accordance with the conditions of the Egyptian society.

In light of the nature of the topic and its goal, the researcher relied on the System Analysis Approach in the context of comparative educational studies, where relying on the five dimensions in comparative educational studies, which are: the historical dimension, the descriptive dimension, the cultural analysis dimension, the interpretive comparative dimension, and the predictive dimension. "

After employing the systematic treatment of the study, proposed alternatives to the alternative education system in Egypt were reached, and the alternatives offered were compared according to specific criteria. A proposed system for alternative education in Egypt was reached in light of the theoretical study and the experience of the United States of America, and in accordance with the conditions of the Egyptian society.

Key words: education; alternative education system; Students at risk