استخدام أنماط الإنفوجرافيک فى تدريس الرياضيات لتنمية التصور البصرى المکاني و اکتساب المفاهيم الرياضية لدى أطفال الروضة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الوادى الجديد

المستخلص

مستخلص البحث

هدف البحث الحالى إلى استخدام أنماط الإنفوجرافيک فى تدريس الرياضيات لأطفال الروضة لتنمية التصور البصرى المکانى واکتساب المفاهيم الرياضية ، وتکونت عينة البحث من(60) طفلاً وطفلة من أطفال الروضة للعام الجامعى 2020 /2021 م بمدرسة السلام الإبتدائية لمرحلة رياض الأطفال ، واستخدم الباحث المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبى ذو المجموعتين التجريبية والضابطة ، ولتحقيق هدف البحث فقد تم إعداد أدوات البحث وتمثلت فى اختبار لقياس مهارات التصور البصرى المکانى ، واختبار لإکساب المفاهيم الرياضية ، وطبقت الأدوات قبلياً وبعدياً بعد التأکد من صدقها وثباتها وکشفت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية والضابطة فى اختبار التصور البصري المکاني لصالح المجموعة التجريبية ، کما أظهرت نتائج البحث عن وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات أطفال المجمعة التجريبية والضابطة لقياس مدى اکتساب المفاهيم الرياضية لصالح المجموعة التجريبية ، ومن التوصيات تدريب معلمات رياض الاطفال على تقنية الإنفوجرافيک وتضمينها فى المحتوي العلمي للأطفال وتوظيفها فى تخطيط مهام وأنشطة تعليمية متنوعة ، مع تعزيز تنمية التصور البصري المکاني واکتساب المفاهيم الرياضية لدي اطفال المستوي الثاني .

الكلمات الرئيسية


Abstract

This research aimed at using info-graphic patterns in teaching mathematics to kindergarten children to develop visual and spatial visualization and acquiring mathematical concepts. The research sample consisted of (60) girl and boy from kindergarten for the academic year 2020/2021 at Al Salam Elementary School & New Mout School for kindergarten stage. The researcher used the experimental method with the quasi-experimental design with the experimental and control groups. In order to achieve the goal of the research, the research tools were prepared and consisted of a test to measure the skills of visual and spatial visualization, a test to acquire mathematical concepts. The tools were applied pre and post after confirming their validity and stability. The results of the research revealed a statistically significant difference between the average degrees of experimental Children group and the children control group in the visual-spatial visualization test in favor of the experimental group. The results of the research also showed a statistically significant difference between the mean scores of the experimental Children group and the control children group to measure the extent of acquiring mathematical concepts in favor of the experimental children group. Among the recommendations are training kindergarten teachers on the info-graphic techniques and its inclusion in the content  and planning for using it in designing various educational tasks and activities with strengthen visual and spatial visualization  and the acquisition of mathematical concepts among children in the second-level.

key words: Info-graphic, visual and spatial visualization, mathematical concepts