الصورة الاجتماعية کمتغير وسيط بين الاغتراب الأکاديمي والازدهار المعرفي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الوادي الجديد

المستخلص

الصورة الاجتماعية کمتغير وسيط بين الاغتراب الأکاديمي والازدهار المعرفي لدى طلاب الجامعة

ملخص الدراسة
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الصورة الاجتماعية کمتغير وسيط بين الاغتراب الأکاديمي والازدهار المعرفي لدى طلاب الجامعة. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، والمنهج الارتباطي والمقارن، وتم استخدام أسلوب تحليل المسار. وتضمنت عينة الدراسة (417) طالبا وطالبة من طلاب جامعة الوادي الجديد، في الفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2020-2021م، طبق عليهم مقاييس الصورة الاجتماعية، والازدهار المعرفي والاغتراب الأکاديمي (المقاييس الثلاثة من إعداد الباحث). وأشارت أهم نتائج الدراسة إلى أنه:
- يوجد مستوى کبير من الصورة الاجتماعية، لدى عينة الدراسة.
- يوجد مستوى ضعيف من الاغتراب الأکاديمي، لدى عينة الدراسة.
- يوجد مستوى متوسط من الازدهار المعرفي، لدى عينة الدراسة.
- لا توجد فروق دالة إحصائيا في الصورة الاجتماعية، والاغتراب الأکاديمي، والازدهار المعرفي، ترجع إلى متغير النوع (ذکور–إناث).
- الصورة الاجتماعية متغيرا وسيطا (وساطة جزئية)، في العلاقة بين أبعاد الاغتراب الأکاديمي، والازدهار المعرفي.
کلمات مفتاحية: الصورة الاجتماعية، متغير وسيط، الاغتراب الأکاديمي، الازدهار المعرفي.

الكلمات الرئيسية


The current study aims to identify the social image as a mediator variable between academic alienation and the cognitive flourishing among university students. The current study used the descriptive approach, the correlational and comparative approach, and using path analysis method. The sample consisted of 417 students in the New Valley University, in the second semester of the academic year 2020-2021, applied to them the Scales of social image, Academic Alienation, cognitive flourishing (The three Scales are prepared by the researcher). The main results of the study indicated that:

-        There is a large level of social image among the study sample.

-        There is a weak level of academic alienation among the study sample.

-        There is an average level of cognitive flourishing for the study sample.

-        There are no statistically significant differences in Social image, Academic alienation, and cognitive flourishing, according to the gender variable (male- female).

-        Social image is a mediator variable (Partial mediation) in the relationship between the dimensions of the Academic Alienation and cognitive flourishing.

Key words: Social image, Variable mediator, Academic Alienation, Cognitive Flourishing