تحليل محتوى کتب الأحياء بالمرحلة الثانوية في ضوء معايير الاقتصاد المعرفي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية، جامعة الامام، المملکة العربية السعودية، الرياض

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تحليل محتوى کتب الأحياء بالمرحلة الثانوية بصفوفها الثلاثة في المملکة العربية السعودية في ضوء معايير الاقتصاد المعرفي، ولتحقيق هذا الهدف استخدم البحث المنهج الوصفي ممثلاً بأسلوب تحليل المحتوى، وتکونت عينة البحث من جميع کتب الأحياء للمرحلة الثانوية وعددها ثلاثة کتب وهي کتاب الأحياء1، وکتاب الأحيا2، وکتاب الاحياء3، طبعة العام الدراسي 1442-2020 وتمثلت أداة البحث بتصميم بطاقة تحليل المحتوى لکتب الأحياء للمرحلة الثانوية في ضوء معايير الاقتصاد المعرفي. وتوصل البحث إلى النتائج التالية: تحديد معايير الاقتصاد المعرفي المناسب تضمينها في محتوى کتب الأحياء للمرحلة الثانوية وعددها (57) معيار موزعة على ستة معايير رئيسة هي المعيار الأول: الاستعداد للتعلم والتطوير، المعيار الثاني: تکنولوجيا المعلومات والاتصالات، المعيار الثالث: تنمية البحث والتفکير، المعيار الرابع: المهارات الحياتية (التعاون والتواصل)، المعيار الخامس: الإبداع والابتکار، المعيار السادس: الأنشطة والتقويم، أن معايير الاقتصاد المعرفي متوفرة بدرجة متوسطة في جميع کتب الأحياء بالمرحلة الثانوية، واحتل کتاب الأحياء 2 المرتبة الأولى بنسبة (54,1) يليه کتاب الأحياء1 بنسبة (52,7) ثم کتاب الأحياء3 بنسبة (51).

الكلمات الرئيسية


Analyzing the Content of Biology Books at the Secondary Stage in light of the Criteria of Cognitive Economy

TAHANI ABDULRAHMAN ALMUZAINI

ASSOCIATE PROFESSOR
OF CURRICULUM AND TEACHING METHODS

IMAM MOHAMMAD IBN SAUD ISLAMIC UNIVERSITY

E-mail: dr.tmuzaini@gmail.com

Research Abstract:

The current research aimed to analyze the content of biology books at the secondary stage in its three grades in the Kingdom of Saudi Arabia in light of the criteria of cognitive economy. To achieve this goal, the research used the descriptive approach represented by the method of content analysis, where the research sample consisted of all the biology books for the secondary stage, which are three books: Biology Book1, Biology Book2, Biology Book3, edition of the academic year 1442 AH -2020. The research tool consisted of designing the content analysis card for the biology books for the secondary stage in light of the criteria of the cognitive economy. The research reached the following results: Determining the appropriate cognitive economy criteria to be included in the content of the biology books for the secondary stage, which are (57) criteria distributed into six main criteria, the first criterion: Aptitude for learning and development, the second criterion: Information and communication technology, the third criterion: Development of research and thinking, the fourth criterion: Life skills (cooperation and communication), the fifth criterion: Creativity and innovation, and the sixth criterion: Activities and evaluation. The study also found that the criteria for the cognitive economy are available at a moderate degree in all biology books at the secondary stage, and the biology book 2 ranked first with a ratio of (54, 1%) It is followed by the Biology Book 1 with a ratio of (52.7%), then the Biology Book 3 with a ratio of (51%) in the book's content.

Keywords:  Cognitive Economy, Content Analysis, Curriculum, Criteria of Cognitive Economy.