تطوير برنامج إعداد معلم التربية الخاصة في ضوء المتطلبات المهنية وأثره على تنمية بيداجوجيا الرياضيات ومهارات التفکير المستدام

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية بيداجوجيا الرياضيات، ومهارات التفکير المستدام لدى الطلبة المعلمين بشعبة التربية الخاصة من خلال مقرر مقترح قائم على قائمة من المعايير روعي فيها المتطلبات المهنية للطالب معلم التربية الخاصة الذي يقوم بتدريس الرياضيات للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة أثناء تدريبه الميداني بالمستوى الثالث، ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي القائم على المجموعة الواحدة والقياس القبلي والبعدي، وتم اختيار عينة البحث من الطلاب المعلمين بشعبة التربية الخاصة بالفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2020 / 2021م والذي بلغ عددهم ( 35) طالباً معلماً في العينة الأساسية و( 30) طالباً معلماً في العينة التطبيقية الفعلية. واستخدم البحث أداتي للقياس تمثلا في : اختبار في بيداجوجيا الرياضيات ، واختبار في مهارات التفکير المستدام. ومن أهم نتائج البحث فاعلية المقرر المقترح في تنمية بيداجوجيا الرياضيات ومهارات التفکير المستدام لدى الطلاب المعلمين بالمجموعة التجريبية ، وفي ضوء تلک النتائج أوصت الباحثة بعقد دورات تدريبية لمعلمي الرياضيات لذوي الاحتياجات الخاصة لتنمية بيداجوجيا الرياضيات ومهارات التفکير المستدام لديهم .

الكلمات الرئيسية


Abstract:

 

     The aim of the current research is to develop mathematics pedagogy and sustainable thinking skills for student teachers in the Special Education Division through a proposed course based on a list of criteria in which the professional requirements of the student are taken into account, a special education teacher who teaches mathematics to students with special needs during his field training at the third level, and to achieve this The researcher used the experimental curriculum with a quasi-experimental design based on one group and pre and post measurement, and the research sample was selected from the student teachers in the Special Education Division for the first semester of the academic year 2020/2021 AD, which numbered (35) student teachers in the basic sample and (30) students A milestone in the actual applied sample. The research used two measurement tools represented in: a test in mathematics pedagogy, and a test in sustainable thinking skills. One of the most important results of the research is the effectiveness of the proposed course in developing mathematics pedagogy and sustainable thinking skills among students teachers in the experimental group, and in light of these results the researcher recommended holding training courses for mathematics teachers for people with special needs to develop mathematics pedagogy and sustainable thinking skills for them.

Keywords: professional requirements - mathematics pedagogy - sustainable thinking - student, special education teacher.