برنامج قائم على الألعاب الحرکية الصغيرة لإکساب المفاهيم الرياضية لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم النمائية.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية والتعليم

المستخلص

تهدف الدراسة
إلى إکساب بعض المفاهيم الرياضية من خلال برنامج قائم على الألعاب الحرکية الصغيرة لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم النمائية استخدمت الباحثة المنهج التجريبي على عينه قوامها "30" طفل من أطفال الروضات، وقد أعد برنامج الألعاب الحرکية الصغيرة لإکساب بعض المفاهيم الرياضية ومقياس مصور للمفاهيم الرياضية لأطفال ذوي صعوبات التعلم وبينت النتائج وجود فروق ذات فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال أطفال المجموعة التجريبية في التطبيق القبلي و البعدي لمقياس المفاهيم الرياضية ( بعد تطبيق البرنامج) لصالح التطبيق البعدي، وهو ما يؤکد فعالية برنامج الألعاب الحرکية الصغيرة ودوره في إکساب المفاهيم الرياضية لأطفال الروضة ذوي صعوبات التعلم .
The study aims to acquire mathematical concepts through a program based on small kinetic games for children with learning disabilities in for kindergarten children The researcher used the experimental method on a sample of "30" kindergarten children. The small kinetic games program was developed to develop some mathematical concepts and a illustrated scale of mathematical concepts for children with learning difficulties. To measure the mathematical concepts (after application of the program) in favor of post-application, which confirms the effectiveness of the small kinetic games and its role in the development of mathematical concepts for children with learning difficulties in kindergarten children

الكلمات الرئيسية


A program based on small kinetic games to acquire mathematical concepts for  kindergarten children with Developmental learning difficulties

 

Abstract:

The study aims to acquire mathematical concepts through a program based on small kinetic games for children with developmental learning difficulties in forkindergarten children The researcher used the experimental method on a sample of "30" kindergarten children. The small kinetic games program was developed to develop some mathematical concepts and a illustrated scale of mathematical concepts for children with learning difficulties. To measure the mathematical concepts (after application of the program) in favor of post-application, which confirms the effectiveness of the small kinetic games and its role in the development of mathematical concepts for children with developmental  learning difficulties in kindergarten children

Key words :small kinetic games - mathematical concepts- children with developmental  learning difficulties in kindergarten children