فاعلية برنامج إثرائي قائم على النظرية البنائية في تنمية المهارات الحياتية لدى طالبات الصف السادس الابتدائي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية المملکة العربية السعودية الرياض

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى تنمية المهارات الحياتية لدى طالبات الصف السادس الابتدائي من خلال بناء برنامج إثرائي قائم على النظرية البنائية، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج التجريبي ذا التصميم شبه التجريبي لقياس فاعلية البرنامج، کما تم إعداد اختبار لتحديد درجة اکتساب الطالبات للمهارات الحياتية وبعد التحقق من صدق أداة البحث وثباتها طُبقت على (33) طالبة يمثلن عينة البحث للمجموعة التجريبية، وبعد جمع البيانات أُجريت المعالجات الإحصائية وقد توصلت الباحثتان إلى النتائج التالية وهي أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05)  بين الاختبار القبلي والبعدي في اختبار المهارات لصالح الاختبار البعدي، حيث بلغ معامل T (- 2.74) عند درجة حرية (32) ومستوى دلالة (0.010) وهو أصغر من (0.05)، مما يدل على فاعلية البرنامج الإثرائي القائم على النظرية البنائية في تنمية المهارات الحياتية لدى طالبات الصف السادس ابتدائي، ونتيجة لذلک قدت الباحثتان مجموعة من التوصيات وهي: البعد عن الأساليب القديمة في التدريس واستخدام الأساليب الحديثة التي تعتمد على مشارکة المتعلم في عملية التعلم. وتطبيق مبادئ النظرية البنائية في تدريس مقرر التربية الأسرية في مراحل التعليم المختلفة لما له من فاعلية في تنمية المهارات لدى المتعلمات. والتأکيد على تشجيع المعلمات على استخدام الأنشطة التعليمية التي تعمل على تنمية المهارات الحياتية لدى المتعلمات.

الكلمات الرئيسية


An enrichment program based on the constructivist theory and its effectiveness in the developing the life skills of sixth grade elementary students.

Dr.WafaAbdullahAlfayiz

Assistant Professor

Curriculam and teaching methods

Imam Mohammad Bin Saud Ishamic University

        Dr.Tahani Khalid Aljubair

Assistant Professor

Curriculam and teaching methods

Imam Mohammad Bin Saud Ishamic University

Abstract

The research aimed to develop the life skills of the sixth grade elementary students, through designing an enrichment program based on constructivist theory. To achieve the research objective, the researcher followed the semi-experimental method to evaluate the effectiveness of the program. After evaluating the data effectiveness of the research, it has applied on a sample consisted of (33) students for the experimental group. After collecting the data, statistical treatments were conducted and the researchers concluded that there are statistically significant differences at the level (0.05) between the pretest and posttest in the skills test in favor to the posttest, where the coefficient T (- 2.74) at the degree of (32) and a level of significance (0.010), which is smaller than (0.05). Therefore, that indicates the effectiveness of the enrichment program based on the constructivist theory in the development of life skills of sixth grade primary students.

  The researchers recommended the following:

-         Avoidance the use of old teaching methods and encouraging the use of modern methods that depend on the learner's participation in the learning process.

-         Applying the principles of constructivist theory in teaching the family courses over the different stages of education, because of its effectiveness in the development of skills among learners.

-         Encourage teachers to use educational activities that develop the life skills of learners.

  Keywords: Enrichment Program - constructivist theory - Life Skills.