أسلوب عرض المحتوى في بيئة التعلم الإلکترونية وأثره على إکساب طلاب کلية التکنولوجيا والتعليم لمهارات تصميم وإنتاج الاختبارات الإلکترونية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم المناهج وطرق التدريس وتکنولوجيا التعليم، کلية التربية - جامعة السويس

المستخلص

تمثلت مشکلة البحث الحالي في تدني الجانب المعرفي والمهاري المتعلق بتصميم وإنتاج الاختبارات الإلکترونية لدى طلاب کلية التکنولوجيا والتعليم، والحاجة إلى البحث عن أنسب أسلوب لعرض المحتوى التعليمي في بيئة التعلم الإلکترونية، واستجابة لذلک فقد تم إعداد قائمة بمهارات تصميم وإنتاج الاختبارات الإلکترونية، وکذا تصميم بيئة التعلم الإلکترونية وفق أسلوبي عرض المحتوى نظري/ تطبيقي وتطبيقي/ نظري، بالإضافة إلى إعداد أدوات القياس التي تمثلت في الاختبار التحصيلي وبطاقة تقييم المنتج، وقد تکونت عينة البحث من (51) طالبًا وطالبة بالفرقة الثالثة بکلية التکنولوجيا والتعليم بجامعة السويس، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين تجريبيتين حيث ضمت المجموعة التجريبية الأولى (27) طالبًا يدرسون المحتوى وفق أسلوب عرض المحتوى نظري/ تطبيقي، بينما اشتملت المجموعة التجريبية الثانية على (24) طالبًا وطالبة يدرسون المحتوى وفق أسلوب عرض المحتوى تطبيقي/ نظري في بيئة التعلم الإلکترونية، وأظهرت نتائج البحث افضلية عرض المحتوى النظري ثم التطبيقي على تحسين مستوى التذکر بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين أسلوبي عرض المحتوى في مستوى الفهم والتطبيق، کما أوضحت النتائج أن تتابع عرض المحتوى تطبيقي/ نظري أفضل لتنمية الجانب الأدائي لدى الطلاب.

الكلمات الرئيسية


The style of presenting content in e-learning environment and its effect on the attainment of skills of designing and producing e-exams for technology and education college students

Dr. Metwaly Saber Khallaf Mabed

Curricula, Instruction, & Technology Department

Faculty of Education - Suez University

 

Abstract

The problem of this research is the low level of knowledge and skill related to designing and producing e-exams, and the need to search for the most appropriate method for presenting content in e-learning environment. In response to this problem, a list of skills for designing and producing e-exams was prepared. Moreover, an e-learning environment was designed according to the styles of presenting the content. Also, the achievement test and the product evaluation card were prepared. the research sample consisted of (51) students in the third year of the Faculty of Technology and Education at Suez University. They were divided into two groups, where the first experimental group consisted of (27) students that studied the content by theoretical-applied style, while the second experimental group included (24) students that studied the content according to applied- theoretical in style. The results showed a preference for presenting theoretical and then applied content. On improving the level of recall, while there were no statistically significant differences between the two methods of presenting the content in the level of comprehension and application. The results indicated that continued presentation of applied-theoretical content was better for developing the students' performance side.

 

Keywords: content presentation style, e-learning environments,
 e-exams, instructional design, e-assessment.