الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي ووزارة التعليم في صناعة السياسة التعليمية في المملکة العربية السعودية".

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک سعود

المستخلص

هدفت الدِّراسَة إلى التعرُّف على متطلبات الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي بالجامعات ووزارة التعليم في صناعة السياسة التعليمية في المملکة العربية السعودية ومعوقات الشراکة بينمها. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، بالاعتماد على استبانة أداة لجمع بيانات مکونة من (39) عبارة موزعة على محورين الاول: متطلبات الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي ووزارة التعليم في صنع السياسة التعليمية، ويتضمن (11) عبارة. والثاني: معوقات الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي ووزارة التعليم في صنع السياسة التعليمية. ويتضمن ثلاثة مجالات (المعوقات البحثية- المعوقات الفنية والإدارية- المعوقات التنظيمية) ومکون من (28) عبارة. وتکوّن عينة الدِّراسَة المستجيبة من (413) فرداً موزعين على مؤسسات البحث التربوي في الجامعات السعودية ووزارة التعليم. أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، أبرزها أن أفراد الدراسة کانت موافقة بشدة على متطلبات تحقيق الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي بالجامعات ووزارة التعليم في صناعة السياسة التعليمية. کما کشفت نتائج الدراسة أن أفراد الدراسة کانت موافقة على معوقات تحقيق الشراکة بين مؤسسات البحث التربوي بالجامعات ووزارة التعليم في صناعة السياسة التعليمية حيث جاء مجال المعوقات البحثية في الترتيب الأولى، تليها مجال المعوقات الإدارية والفنية في الترتيب الثاني ثم مجال المعوقات التنظيمية في المرتبة الثالثة.

الكلمات الرئيسية


The partnership between educational research institutions and the Ministry of Education in making educational policy in the Kingdom of Saudi Arabia.

Abstract:

The study aimed to identify the requirements of partnership between educational research institutions in universities and the Ministry of Education in making educational policy in the Kingdom of Saudi Arabia and the obstacles to partnership between them. The study used the descriptive survey approach and a questionnaire to collect data consisting of (39) statements distributed on two axes: the first: the requirements for partnership and the second: the obstacles to partnership between educational research institutions and the Ministry of Education in making educational policy. It includes three areas (research obstacles - technical and administrative obstacles - organizational obstacles) and consists of (28) phrases. The sample of the respondent study consisted of (413) individuals distributed over educational research institutions in Saudi universities and the Ministry of Education. The study resulted in a set of results, the most prominent of which is that the study individuals were in strong agreement with the requirements for achieving the partnership between educational research institutions in universities and the Ministry of Education in making educational policy. The results of the study also revealed that the study individuals were in agreement with the obstacles to achieving the partnership between educational research institutions in universities and the Ministry of Education in making educational policy, where the field of research obstacles came first, followed by the field of administrative and technical obstacles in the second order, and the area of ​​organizational obstacles in the third place.

Key words: educational research institutions. Partnership. Universities. Ministry of education.