تحديد الاحتياجات المهنية لأعضاء هيئة التدريس بمراکز تنمية القدرات والقيادات بالجامعات المصرية في ظل بعض التغيرات المعاصرة وتبعات فيروس کورونا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية، کلية التربية، جامعة المنيا .

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى الوقوف على واقع قيام مرکز تنمية قدرات أعضاء هيئة التدريس ومعاونيهم والقيادات بجامعة المنيا بتحديد احتياجات أعضاء هيئة التدريس من التنمية المهنية اللازمة لهم، والإجراءات المتبعة من قِبلهم لتحديد ذلک، وکذلک الوقوف على واقع احتياجات أعضاء هيئة التدريس من التنمية المهنية اللازمة لهم، والتي يمکن أن تتم ويساهم فيها مرکز تنمية القدرات بجامعة المنيا، في ظل بعض التغيرات المعاصرة وتبعات فيروس کورونا المستجد من وجهة نظر هؤلاء الأعضاء، واعتمد البحث على المنهج الوصفي من خلال استبانتين طُبقتا على (12) عضوًا من أعضاء المرکز، وکذلک على (372) عضوًا من أعضاء هيئة تدريس بالجامعة؛ لتحديد هذا الواقع .
وتوصل البحث إلى عدة نتائج، منها: أنه وبشکل عام تم رصد قصور واضح في قيام المرکز بدوره تجاه تحديد احتياجات أعضاء هيئة التدريس من التنمية المهنية، وسط المتغيرات المتلاحقة، مما يدعو لضرورة التقيد بإجراءات ومهارات تحديد الاحتياجات، کخطوة أساسية في نجاح تلک المراکز في تحقيق أهدافها، وکذلک توصل البحث إلى وجود حاجة ماسة يطمح أعضاء هيئة التدريس الحصول عليها من خلال أنشطة وخدمات المرکز سواء في المجال التدريسي أو البحثي أو خدمة المجتمع، خاصة في ظل بعض التغيرات المعاصرة وتبعات فيروس کورونا المستجد .
وانتهى البحث بمجموعة من التوصيات والمقترحات تخص مراکز تنمية القدرات، لتفعيل دورها في تحديد احتياجات أعضاء هيئة التدريس من التنمية المهنية اللازمة لهم، والإجراءات المتبعة لذلک، انطلاقًا من نتائج الدراسة الميدانية التقييمية المُقدَّمة لها .

الكلمات الرئيسية


Determining Occupational Needs of Faculty Staff in Centers of Ability and Leadership Development in Egyptian Universities in the Backdrop of Certain Current Variables and Repercussions of Corona Virus

 

 

Dr. Alaa' Mohammed Rabei' Mohammed Omar

Assistant Professor of Foundations of Education

 Faculty of Education- Minia University

Abstract

The purpose of the current study was to determine faculty staff needs as per occupational development in staff-members and Minia-university leaders development centre as well as procedures adopted to render such a task. The study also probed into the status quo of staff as per their occupational development which may be rendered real via Staff-Members Development Centre in Minia University in the backdrop of certain current variables as well as repercussions of Covid 19 from the point of view of staff members. The researcher utilized the descriptive method via administering two questionnaires to 12 staff members in the centre in addition to 372 ones in the university in order to pinpoint such a staus quo.

 Statistical analyses of the data revealed that there is some kind of evident shortage in the fulfillment of the centre's mission as for determining staff members' needs as to occupational development amidst such recurrent changes in a way that makes it necessary to adhere to such procedures and skills of determining needs as a basis for the success of such a centre in achieving it targets. Moreover, the researcher found out that there is a tangent need that staff members aspire for via the activities and services of the centre in the domain of teaching, research and community service especially in light of certain current variables as well as repercussions of Covid 19.

The researcher furthered some recommendations and suggestions for further research as for such types of centres in order to activate their role in determining staff-members' needs as per occupational development necessary herein as well as the procedures adopted to render the task taking into consideration the results of the field and evaluative study included.