تقييم تجربة تعليم وتعلم الرياضيات عن بعد في ظل جائحة کورونا (COVID-19) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب في التعليم العالي بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الامام محمد بن سعود الاسلامية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقييم تجربة تعليم وتعلم الرياضيات عن بعد في ظل جائحة کورونا (COVID-19) من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلاب، وقد تم استخدام المنهج الوصفي المسحي وأعدت الباحثة استبانين: الأولى: استبانة آراء أعضاء هيئة التدريس حول تجربة تعلم وتعليم الرياضيات عن بعد في التعليم الجامعي في ظل جائحة کورونا COVID-19، والثانية: استبانة آراء الطلاب حول تجربة تعلم وتعليم الرياضيات عن بعد في التعليم الجامعي في ظل جائحة کورونا COVID-19. وقد أظهرت النتائج أن: ١. أن درجة تقييم أعضاء هيئة التدريس لتعليم وتعلم الرياضيات عن بعد مقابل تعليم الرياضيات وجهاً لوجه في ظل جائحة کورونا (COVID-19 کانت بدرجة کبيرة للمحور ککل وبمتوسط عام 3.44؛ ٢. أن درجة جاهزية المنصات الالکترونية ومقرر الرياضيات وأنشطة تعلم وتعليم الرياضيات عن بعد في ظل جائحة (COVID-19) کانت بدرجة کبيرة للمحور ککل وبمتوسط عام ٣.٥٠؛ ٣. أن درجة استعداد الطلاب لتعلم الرياضيات عن بعد في التعليم الجامعي في ظل جائحة کورونا کانت بدرجة کبيرة للمحور ککل وبمتوسط عام ٣.٨٠؛ ٤. أن جميع مهارات أعضاء هيئة التدريس في تعليم مقررات الرياضيات عن بعد المحددة بالاستبان کانت متوفرة بدرجة کبيرة في المحور ککل وبمتوسط عام 3.87. ٥. درجة تقييم الطلاب في التعليم العالي لتعليم وتعلم الرياضيات عن بعد مقابل تعليم الرياضيات وجهاً لوجه في ظل جائحة کورونا کانت بدرجة متوسطة للمحور ککل وبمتوسط عام ٣.٢٩؛ ٦. أن تقييم الطلاب بالتعليم العالي للصعوبات التي تواجههم في تعليم وتعلم الرياضيات عن بعد في ظل جائحة کورونا بدرجة متوسطة للمحور ککل وبمتوسط عام ٣.٠٨.

الكلمات الرئيسية


Evaluating the experiment of distance learning and teaching mathematics, during Coronavirus (COVID-19) pandemic from the viewpoint of faculty and students in higher education in the Kingdom of Saudi Arabia

                                                                                                                                                                                                 

Dr. ManalAbdulrahmanYousef Al-Shebel,

College of Education, Imam Muhammad bin Saud Islamic University

Abstract

The aim of this study was evaluate the experiment of distance learning and teaching mathematics during Corona pandemic (COVID-19) from the point of view of faculty and students. The descriptive survey approach was used and the researcher prepared two questionnaires: The first: a questionnaire of faculty members ’views on the experiment of learning and teaching mathematics Distance in university education during Corona pandemic (COVID-19) , and the second: a questionnaire of students' opinions about the experiment of distance learning and teaching mathematics in university education during Corona pandemic (COVID-19). The results showed that:

  1. The degree of assessment of faculty to teach and learn mathematics remotely versus face-to-face under the COVID-19 pandemic was largely for the axis as a whole and with an overall average of 3.44;
  2. The availability of electronic platforms, mathematics course and distance mathematics learning and education activities under the COVID-19 pandemic was largely for the axis as a whole and with an overall average of 3.50;
  3. The degree of ability of students to learn mathematics remotely in university education under the Corona pandemic was largely for the axis as a whole and with an average of 3.80;
  4. Skills of  distance teaching of mathematics courses for all members of faculty identified by the questioner were largely available in the axis as a whole with an average of 3.87.
  5. The degree of evaluation of students in higher education to teach and learn mathematics remotely versus to teach mathematics face-to-face under the Corona pandemic was moderate for the axis as a whole and an average of 3.29;
  6. Students in higher education determined the difficulties they face in teaching and learning mathematics remotely under the Corona pandemic at an average of 3.08.

Keywords: Teaching and learning mathematics remotely, corona pandemic, faculty, math students, higher education.