تقييم الأداء التدريسي لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية في ضوء مهارات التفکير الجانبي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة جنوب الوادي

المستخلص

هدفت الدراسة إلي تقييم الأداء التدريسي لمعلمي اللغة العربية بالمرحلة الابتدائية بمحافظة قنا في ضوء مهارات التفکير الجانبي, وتکونت عينة الدراسة من (25) معلمًا, وتم إعداد قائمة بمهارات التفکير الجانبي اللازمة لمعلمي اللغة العربية بالصف السادس الابتدائي, کما أُعدت بطاقة ملاحظة لقياس مهارات التفکير الجانبي لدي المعلمين في مراحل عملية التدريس الثلاث وهي التخطيط والتنفيذ والتقويم, وتوصلت نتائج الدراسة إلي: ضعف استخدام مهارات التفکير الجانبي من قبل معلمي اللغة العربية بالصف السادس الابتدائي في مراحل عملية التدريس, حيث بلغ متوسط درجات المعلمين (1.29) وهو مستوي ضعيف, کما أوصت الدراسة بضرورة عقد دورات تدريبية للمعلمين قبل الخدمة وأثنائها لتدريبهم علي استخدام مهارات التفکير المتنوعة ومنها التفکير الجانبي.
The study aimed to evaluate the teaching performance of Arabic language teachers at the primary stage in Qena Governorate in light of lateral thinking skills, the study sample consisted of (25) teachers, and alist of lateral thinking skills needed for Arabic language teachers in the sixth grade, the study prepared an opservation card for lateral thinking skills to note the performance Arabic language teachers in the sixth grade in the three stages of the teaching process represented in planning,implementation and evaluation,the study found the following results weak use of lateral thinking skills by Arabic language teachers in the sixth, the study also recommended the necessity of holding in- service training courses for teachers to train them in the use of various thinking methods, including lateral thinking.

الكلمات الرئيسية


Abstract:

          The study aimed to evaluate the teaching performance of Arabic language teachers at the primary stage in Qena Governorate in light of lateral thinking skills, the study sample consisted of (25) teachers, and alist of lateral thinking skills needed for Arabic language teachers in the sixth grade, the study prepared an opservation card for lateral thinking skills to note the performance Arabic language teachers in the sixth grade in the three stages of the teaching process represented in planning,implementation and evaluation,the study found the following results weak use of lateral thinking skills by Arabic language teachers in the sixth, the study also recommended the necessity of holding in- service training courses for teachers to train them in the use of various thinking methods, including lateral thinking.

Key words:Teaching Performance-Lateral thinking skills