برنامج مقترح قائم على التکامل بين علم الأوبئة وعلم الاجتماع الطبي لتنمية الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة وقيم المشارکة المجتمعية لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق تدريس الفلسفة والاجتماع کلية التربية جامعة الفيوم

2 قسم المناهج وطرق التدريس - کلية التربية - جامعة الفيوم

المستخلص

برنامج مقترح قائم على التکامل بين علم الأوبئة وعلم الاجتماع الطبي لتنمية الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة وقيم
المشارکة المجتمعية لدى طلاب کلية التربية

مستخلص البحث :
هدف البحث إلى قياس فاعلية برنامج مقترح قائم على التکامل بين علم الأوبئة وعلم الاجتماع الطبي في تنمية الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة وقيم المشارکة المجتمعية لدى طلاب کلية التربية . وقد استخدم کلا من المنهج الوصفي لعرض الإطار النظري وبناء أدوات البحث ، والمنهج التجريبي في التطبيق الميداني لتجربة البحث . حيث تضمن التصميم التجريبي للبحث مجموعة واحدة عددها (78) طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة بکلية التربية – جامعة الفيوم، تخصصات (بيولوجي أساسي/ جيولوجيا فرعى ، فلسفة أساسي / علم اجتماع فرعى ، علم اجتماع أساسي / فلسفة فرعى ، علم نفس ) . ومن خلال إعداد أدوات البحث المتمثلة في : کتاب الطالب المعلم في البرنامج المقترح ، ودليل المعلم الجامعي ، ومقياس الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة ، ومقياس المشارکة المجتمعية تم إجراء تجربة البحث ورصد النتائج وتفسيرها . وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية البرنامج المقترح في تنمية الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة وقيم المشارکة المجتمعية لدى طلاب کلية التربية ، کذلک هناک علاقة ارتباطيه موجبة بين تنمية الوعي بالأمراض الوبائية والجائحة وقيم المشارکة المجتمعية لدى الطلاب عينة البحث .

الكلمات الرئيسية


A Proposed Program Based onthe Integration of Epidemiology and Medical Sociology for Developing Awareness of Epidemic and Pandemic Diseases and Community Participation Values ​​among College of Education Students

Dr/ Abdullah IbrahimYousief Abdel-Mageed

Dr/Tamer Shaaban Desouky alSayed

Abstract

The research aimed at measuring the effectiveness of a proposed program based on the integration of epidemiology and medical sociology in developing awareness of epidemic and pandemic diseases and community participation values ​​among college of education students. The descriptive approach was used to present the theoretical framework and build the research tools; as well as the quasi-experimental method which was utilized for the experimentation.The research experimental design involved one group of (78) third year male and female students at the College of Education, Fayoum University, belonging to the following majors:biology (basic)/geology, philosophy (basic)/sociology, sociology (basic)/philosophy, psychology) . Through the implementation of the study tools namely; the students’ book of the proposed program, the teacher's guide, the awareness scale of epidemic and pandemic diseases and community participation values scale,the research could implement the study and collect the needed data . 
The study results clarified the effectiveness of the proposed program in developing the students’ awareness of epidemic and pandemic diseases and enhancing their values​​of community participation. A positive correlation between developing awareness of epidemic and pandemic diseases and the values ​​of community participation was also proven.
Key words: a proposed program - an integrative approach - epidemiology - medical sociology - awareness of epidemic and pandemic diseases - community participation - College of Education students.